Επιμένει στους χαρακτηρισμούς του προς τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης (τον παραλλήλισε με “μουτζαχεντίν”) ο υποψήφιος δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος όχι μόνο αποκλείει το ενδεχόμενο να ανακαλέσει, αλλά προχωρά και ένα βήμα παρακάτω: αιτιολογώντας την αναφορά του σε “τρίγωνο συντηρητισμού μεταξύ Άνθιμου - Ψωμιάδη - Παπαγεωργόπουλου”, καταγγέλλει πως ο κ. Άνθιμος κατευθύνει ψήφους και στηρίζει συγκεκριμένους υποψηφίους, καθώς και ότι διακινούνται ψηφοδέλτια μέσα από τις εκκλησίες.
Ο κ. Μπουτάρης διαψεύδει πως ο πρωθυπουργός τού ζήτησε να ρίξει τους τόνους στην αντιπαράθεσή του με τον μητροπολίτη και χαρακτηρίζει “ατυχία” για τη Θεσσαλονίκη που έχει τον συγκεκριμένο ιεράρχη. “Δεν έχει κανένα δικαίωμα να παρεμβαίνει στα κοσμικά με τον τρόπο αυτό” τονίζει, προσθέτοντας πως μετά τα τελευταία γεγονότα κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την παρέμβαση του κ. Άνθιμου στα πολιτικά.
Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης μιλά και για τη Χρύσα Αράπογλου εκτιμώντας πως θα τον στηρίξει, καθώς “ξεπέρασε την πικρία της” για τη στάση του (τη χαρακτηρίζει “άκομψη”) απέναντί της το 2006. Χαρακτηρίζει επίσης μοναδική λύση το μνημόνιο, καθώς η άλλη θα ήταν η πτώχευση της χώρας, και δεν θεωρεί πως θα εισπράξει φθορά λόγω της στήριξής του από το ΠΑΣΟΚ.
Προκάλεσε εντύπωση σε πολλούς η παρουσία σας στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, δεδομένου ότι δεν το συνηθίζετε. Γιατί πήγατε;
Η παρουσία μου κρίθηκε απαραίτητη ενόψει των εκλογών. Έπρεπε να πάω να δώσω το παρών ως υποψήφιος δήμαρχος. Με την ίδια λογική πήγα και στην παρέλαση και σε διάφορες άλλες εκδηλώσεις.
Συζητήθηκε όμως και η δήλωσή σας “τιμώ την εκκλησία”, την οποία κάνατε μετά την παρέμβαση του πρωθυπουργού, που σας ζήτησε να πέσουν οι τόνοι. Γιατί κάνατε αυτή τη δήλωση;
Διότι τιμώ την εκκλησία. Ο πρωθυπουργός δεν μου είπε τίποτα πριν. Αλλά και μετά δεν μου είπε να ρίξω τους τόνους, απλά με ρώτησε τι έγινε. Εγώ βγαίνοντας από την εκκλησία δήλωσα ότι τιμώ την εκκλησία και το έχω αποδείξει. Τη θρησκευτική μου παιδεία και την πίστη δεν επιτρέπω σε κανέναν να την αμφισβητήσει. Το πώς την εκφράζει ο καθένας είναι άλλο θέμα. Θα θυμίσω τον Χριστό που έδιωξε τους εμπόρους από τον ναό, θα θυμίσω τις διαμάχες που πάντα υπάρχουν μεταξύ θρησκευτικών και πολιτικών ηγετών. Θα ήθελα επίσης να υπογραμμίσω την παρουσία ανθρώπων όπως ο Βαρθολομαίος, ο Ιερώνυμος και ο Αναστάσιος, που είναι εξαιρετικά υποδείγματα θρησκευτικότητας. Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη έχει και αυτή την ατυχία. Ο μητροπολίτης δεν εκλέγεται αλλά ορίζεται, ουσιαστικά, από τις διαδικασίες της Ιεράς Συνόδου. Αν η διαδικασία τού “άξιος” γινόταν με πραγματικά “εκλογικά” κριτήρια, δεν ξέρω αν ο Άνθιμος άκουγε το “άξιος” μέσα στην εκκλησία.
Τον παραλληλισμό με “μουτζαχεντίν”, που πυροδότησε την αντιπαράθεση, τώρα θα τον παίρνατε πίσω όπως σας ζήτησε ο κ. Άνθιμος;
Όχι, δεν υπάρχει λόγος να τον πάρω πίσω. Οι μουτζαχεντίν δρουν με τυφλό δογματισμό, κήρυσσαν τον ιερό πόλεμο: θάνατος στους απίστους. Ο λόγος του Άνθιμου δεν διαφέρει από αυτό πλέον: όσοι δεν συμπλέουν με τη δική του αντίληψη είναι ας πούμε οι “άπιστοι”. Αυτό είναι απολύτως αντιδημοκρατικό. Επίσης έχει και άλλη διάσταση. Ο θρησκευτικός ηγέτης είναι για τη θρησκεία, για την κοσμική ηγεσία έχουμε άλλους. Δεν δίνει κανένας το δικαίωμα σε έναν θρησκευτικό ηγέτη να ανακατεύεται στα κοσμικά με τον τρόπο αυτό.
Μιλήσατε για τρίγωνο συντηρητισμού Άνθιμου - Ψωμιάδη - Παπαγεωργόπουλου. Τι υπονοείτε, ότι ο μητροπολίτης στηρίζει και κατευθύνει ψήφους προς υποψήφιους;
Δεν το υπονοώ απλώς. Είναι κοινό μυστικό. Εγώ το λέω. Και λέω αυτό που ξέρουν όλοι και δεν το ομολογούν. Διακινούνται ψηφοδέλτια μέσα από τις εκκλησίες.
Τι μένει πολιτικά από την υπόθεση;
Υπάρχουν πολλοί, σκληροπυρηνικοί της δεξιάς, που θα πουν: Βλέπετε; Καλά του τα είπε ο Άνθιμος. Όμως υπάρχουν και άλλοι που θα πουν: Φτάνει πια ο Άνθιμος. Γίνεται ένας πιο ξεκάθαρος διαχωρισμός για ζητήματα που ως τώρα κρύβονταν κάτω από το χαλί. Η εμπλοκή του μητροπολίτη σε καθαρά πολιτικά θέματα είναι μια πρακτική που όλοι την ξέρουμε αλλά κανένας δεν την ομολογεί. Και τώρα πια αποδείχθηκε και δημόσια και κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί.
Ζητήσατε τη στήριξη της Χρύσας Αράπογλου μετά από όσα είχαν συμβεί το 2006. Τι σας απάντησε;
Αυτή η πικρία που αισθάνθηκε η Χρύσα με την άκομψη συμπεριφορά μου στις προηγούμενες εκλογές ξεπεράστηκε. Η Χρύσα αντιλήφθηκε ότι σ’ αυτή τη φάση οι προσωπικές πικρίες πρέπει να παραμερίζονται, διότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος στόχος για την ανατροπή του συστήματος στη διοίκηση του δήμου. Και αυτό την τιμά ιδιαίτερα.
Υπάρχουν παράπονα για υπερπροβολή και στήριξη των στενών σας συνεργατών, των κυρίων Αβραμόπουλου και Κουράκη. Στην προεκλογική περίοδο αυτό μπορεί να δημιουργήσει παρεξηγήσεις. Τι απαντάτε;
Όποιος παρεξηγείται από την προβολή εκ μέρους μου του Παναγιώτη και του Ανδρέα είναι χαζός. Αυτό είναι και η ουσία της “Πρωτοβουλίας”. Ο Παναγιώτης είναι ΠΑΣΟΚ, ο Ανδρέας Δημοκρατική Αριστερά, εγώ λειτουργώ ως λάβαρο της “Πρωτοβουλίας”, επωμίζομαι όλο το βάρος και τις ευθύνες. Είναι φυσικό -και σημειολογικά και ουσιαστικά- να στηρίζομαι σε δύο ανθρώπους με τους οποίους ξεκινήσαμε μαζί και ήμασταν μαζί στο δημοτικό συμβούλιο. Οι αγώνες τους δεν μπορεί να μην αναγνωριστούν. Και δεν είναι ίσοι. Είναι ένα σκαλοπάτι πιο ψηλά από όλους τους άλλους.
Για τα χαμένα εκατομμύρια του δήμου
Είπατε ότι θα διεκδικήσετε την επιστροφή των χρημάτων που κλάπηκαν από τα ταμεία του δήμου στην υπόθεση της υπεξαίρεσης. Πώς;
Ο νόμος υπάρχει και λέει πως αν αποδειχθεί η ενοχή, μπορεί με αίτηση κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων να ζητήσεις πίσω τα χρήματα που μπήκαν στην τσέπη κάποιων. Αν στοιχειοθετηθεί βεβαίως. Και θα το κάνουμε διότι δεν με ενδιαφέρει να τον βάλω φυλακή και να τον πληρώνω κιόλας, αλλά να πάρω πίσω τα λεφτά.
Πώς αλλιώς θα αντιμετωπίζατε την υπόθεση, κ. Μπουτάρη;
Υπάρχουν δύο σκέλη. Το δικαστικό, που είναι σε εξέλιξη και θα επιβληθούν οι ποινές. Το άλλο είναι το πολιτικό. Στη συνείδηση του κόσμου έχει ήδη αποσαφηνιστεί ποιος έχει την ευθύνη. Πολιτική ευθύνη υπάρχει έτσι κι αλλιώς. Δεν υπάρχει “δεν ξέρω”. Όταν λες “δεν ξέρω”, παραιτείσαι. Απαιτείται βέβαια και η αποκατάσταση ενός συστήματος αυστηρού εσωτερικού ελέγχου για τα οικονομικά του δήμου.
Ο κ. Μπουτάρης διαψεύδει πως ο πρωθυπουργός τού ζήτησε να ρίξει τους τόνους στην αντιπαράθεσή του με τον μητροπολίτη και χαρακτηρίζει “ατυχία” για τη Θεσσαλονίκη που έχει τον συγκεκριμένο ιεράρχη. “Δεν έχει κανένα δικαίωμα να παρεμβαίνει στα κοσμικά με τον τρόπο αυτό” τονίζει, προσθέτοντας πως μετά τα τελευταία γεγονότα κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την παρέμβαση του κ. Άνθιμου στα πολιτικά.
Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης μιλά και για τη Χρύσα Αράπογλου εκτιμώντας πως θα τον στηρίξει, καθώς “ξεπέρασε την πικρία της” για τη στάση του (τη χαρακτηρίζει “άκομψη”) απέναντί της το 2006. Χαρακτηρίζει επίσης μοναδική λύση το μνημόνιο, καθώς η άλλη θα ήταν η πτώχευση της χώρας, και δεν θεωρεί πως θα εισπράξει φθορά λόγω της στήριξής του από το ΠΑΣΟΚ.
Προκάλεσε εντύπωση σε πολλούς η παρουσία σας στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, δεδομένου ότι δεν το συνηθίζετε. Γιατί πήγατε;
Η παρουσία μου κρίθηκε απαραίτητη ενόψει των εκλογών. Έπρεπε να πάω να δώσω το παρών ως υποψήφιος δήμαρχος. Με την ίδια λογική πήγα και στην παρέλαση και σε διάφορες άλλες εκδηλώσεις.
Συζητήθηκε όμως και η δήλωσή σας “τιμώ την εκκλησία”, την οποία κάνατε μετά την παρέμβαση του πρωθυπουργού, που σας ζήτησε να πέσουν οι τόνοι. Γιατί κάνατε αυτή τη δήλωση;
Διότι τιμώ την εκκλησία. Ο πρωθυπουργός δεν μου είπε τίποτα πριν. Αλλά και μετά δεν μου είπε να ρίξω τους τόνους, απλά με ρώτησε τι έγινε. Εγώ βγαίνοντας από την εκκλησία δήλωσα ότι τιμώ την εκκλησία και το έχω αποδείξει. Τη θρησκευτική μου παιδεία και την πίστη δεν επιτρέπω σε κανέναν να την αμφισβητήσει. Το πώς την εκφράζει ο καθένας είναι άλλο θέμα. Θα θυμίσω τον Χριστό που έδιωξε τους εμπόρους από τον ναό, θα θυμίσω τις διαμάχες που πάντα υπάρχουν μεταξύ θρησκευτικών και πολιτικών ηγετών. Θα ήθελα επίσης να υπογραμμίσω την παρουσία ανθρώπων όπως ο Βαρθολομαίος, ο Ιερώνυμος και ο Αναστάσιος, που είναι εξαιρετικά υποδείγματα θρησκευτικότητας. Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη έχει και αυτή την ατυχία. Ο μητροπολίτης δεν εκλέγεται αλλά ορίζεται, ουσιαστικά, από τις διαδικασίες της Ιεράς Συνόδου. Αν η διαδικασία τού “άξιος” γινόταν με πραγματικά “εκλογικά” κριτήρια, δεν ξέρω αν ο Άνθιμος άκουγε το “άξιος” μέσα στην εκκλησία.
Τον παραλληλισμό με “μουτζαχεντίν”, που πυροδότησε την αντιπαράθεση, τώρα θα τον παίρνατε πίσω όπως σας ζήτησε ο κ. Άνθιμος;
Όχι, δεν υπάρχει λόγος να τον πάρω πίσω. Οι μουτζαχεντίν δρουν με τυφλό δογματισμό, κήρυσσαν τον ιερό πόλεμο: θάνατος στους απίστους. Ο λόγος του Άνθιμου δεν διαφέρει από αυτό πλέον: όσοι δεν συμπλέουν με τη δική του αντίληψη είναι ας πούμε οι “άπιστοι”. Αυτό είναι απολύτως αντιδημοκρατικό. Επίσης έχει και άλλη διάσταση. Ο θρησκευτικός ηγέτης είναι για τη θρησκεία, για την κοσμική ηγεσία έχουμε άλλους. Δεν δίνει κανένας το δικαίωμα σε έναν θρησκευτικό ηγέτη να ανακατεύεται στα κοσμικά με τον τρόπο αυτό.
Μιλήσατε για τρίγωνο συντηρητισμού Άνθιμου - Ψωμιάδη - Παπαγεωργόπουλου. Τι υπονοείτε, ότι ο μητροπολίτης στηρίζει και κατευθύνει ψήφους προς υποψήφιους;
Δεν το υπονοώ απλώς. Είναι κοινό μυστικό. Εγώ το λέω. Και λέω αυτό που ξέρουν όλοι και δεν το ομολογούν. Διακινούνται ψηφοδέλτια μέσα από τις εκκλησίες.
Τι μένει πολιτικά από την υπόθεση;
Υπάρχουν πολλοί, σκληροπυρηνικοί της δεξιάς, που θα πουν: Βλέπετε; Καλά του τα είπε ο Άνθιμος. Όμως υπάρχουν και άλλοι που θα πουν: Φτάνει πια ο Άνθιμος. Γίνεται ένας πιο ξεκάθαρος διαχωρισμός για ζητήματα που ως τώρα κρύβονταν κάτω από το χαλί. Η εμπλοκή του μητροπολίτη σε καθαρά πολιτικά θέματα είναι μια πρακτική που όλοι την ξέρουμε αλλά κανένας δεν την ομολογεί. Και τώρα πια αποδείχθηκε και δημόσια και κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί.
Ζητήσατε τη στήριξη της Χρύσας Αράπογλου μετά από όσα είχαν συμβεί το 2006. Τι σας απάντησε;
Αυτή η πικρία που αισθάνθηκε η Χρύσα με την άκομψη συμπεριφορά μου στις προηγούμενες εκλογές ξεπεράστηκε. Η Χρύσα αντιλήφθηκε ότι σ’ αυτή τη φάση οι προσωπικές πικρίες πρέπει να παραμερίζονται, διότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος στόχος για την ανατροπή του συστήματος στη διοίκηση του δήμου. Και αυτό την τιμά ιδιαίτερα.
Υπάρχουν παράπονα για υπερπροβολή και στήριξη των στενών σας συνεργατών, των κυρίων Αβραμόπουλου και Κουράκη. Στην προεκλογική περίοδο αυτό μπορεί να δημιουργήσει παρεξηγήσεις. Τι απαντάτε;
Όποιος παρεξηγείται από την προβολή εκ μέρους μου του Παναγιώτη και του Ανδρέα είναι χαζός. Αυτό είναι και η ουσία της “Πρωτοβουλίας”. Ο Παναγιώτης είναι ΠΑΣΟΚ, ο Ανδρέας Δημοκρατική Αριστερά, εγώ λειτουργώ ως λάβαρο της “Πρωτοβουλίας”, επωμίζομαι όλο το βάρος και τις ευθύνες. Είναι φυσικό -και σημειολογικά και ουσιαστικά- να στηρίζομαι σε δύο ανθρώπους με τους οποίους ξεκινήσαμε μαζί και ήμασταν μαζί στο δημοτικό συμβούλιο. Οι αγώνες τους δεν μπορεί να μην αναγνωριστούν. Και δεν είναι ίσοι. Είναι ένα σκαλοπάτι πιο ψηλά από όλους τους άλλους.
Για τα χαμένα εκατομμύρια του δήμου
Είπατε ότι θα διεκδικήσετε την επιστροφή των χρημάτων που κλάπηκαν από τα ταμεία του δήμου στην υπόθεση της υπεξαίρεσης. Πώς;
Ο νόμος υπάρχει και λέει πως αν αποδειχθεί η ενοχή, μπορεί με αίτηση κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων να ζητήσεις πίσω τα χρήματα που μπήκαν στην τσέπη κάποιων. Αν στοιχειοθετηθεί βεβαίως. Και θα το κάνουμε διότι δεν με ενδιαφέρει να τον βάλω φυλακή και να τον πληρώνω κιόλας, αλλά να πάρω πίσω τα λεφτά.
Πώς αλλιώς θα αντιμετωπίζατε την υπόθεση, κ. Μπουτάρη;
Υπάρχουν δύο σκέλη. Το δικαστικό, που είναι σε εξέλιξη και θα επιβληθούν οι ποινές. Το άλλο είναι το πολιτικό. Στη συνείδηση του κόσμου έχει ήδη αποσαφηνιστεί ποιος έχει την ευθύνη. Πολιτική ευθύνη υπάρχει έτσι κι αλλιώς. Δεν υπάρχει “δεν ξέρω”. Όταν λες “δεν ξέρω”, παραιτείσαι. Απαιτείται βέβαια και η αποκατάσταση ενός συστήματος αυστηρού εσωτερικού ελέγχου για τα οικονομικά του δήμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου