Σάββατο, 7 Μαΐου 2011 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
ΤΗΣ ΚΑΚΗΣ ΜΠΑΛΗ
Την περασμένη εβδομάδα ο Τούρκος πρωθυπουργός παρουσίασε από το συνεδριακό κέντρο της Κωνσταντινούπολης, το «όνειρό» του, όπως είπε. Ενώπιον χιλίων οπαδών του που τον αποθέωναν και μόλις δύο μήνες πριν από τις εκλογές, που θεωρεί βέβαιο ότι θα κερδίσει και πάλι, ο Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει ένα δεύτερο Βόσπορο, σχεδιάζει να διανοίξει ένα κανάλι στη δυτική πλευρά της Πόλης, 50 χιλιόμετρα μακρύ, 150 μέτρα πλατύ, 25 μέτρα βαθύ, που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη θάλασσα του Μαρμαρά. «Εντελώς τρελό», έγραψε μια τουρκική εφημερίδα την επόμενη μέρα, άλλες πάλι, οι φιλοκυβερνητικές, πανηγύριζαν για το εμπνευσμένο όνειρο, πεισμένες ότι μπορεί να γίνει πραγματικότητα.
Προχτές, διασχίζοντας τη δυτική πλευρά της Πόλης, και φρεσκάροντας στο μυαλό μου την εικόνα της περιοχής, συνειδητοποίησα ότι το όνειρο δεν είναι απλά τρελό, είναι θεότρελο. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί, εδώ οι Φαραώ έχτισαν πυραμίδες χιλιάδες χρόνια πριν, χωρίς τα ατού της σύγχρονης τεχνολογίας. Αλλά, εάν «αποκτήσει αδελφάκι ο Βόσπορος», όπως λένε στην Τουρκία αυτοί που ενθουσιάστηκαν από την προοπτική, θα αλλάξει για πάντα η φυσιογνωμία αυτής της πολύτιμης γωνιάς του κόσμου που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
Η διάνοιξη μιας διώρυγας πλάι στην Πόλη δε μοιάζει με τα αντίστοιχα μνημειώδη έργα του Σουέζ ή του Παναμά. Δε θα «σκίσει» έρημο ή ζούγκλα, αλλά μια περιοχή με προάστια ή έστω χωριά, χωράφια, δρόμους, σιδηροδρομικά δίκτυα -και πάρα πολλούς ανθρώπους. Θα έχει ανυπολόγιστες επιπτώσεις σε δύο μοναδικές θάλασσες, περίκλειστες, με διαφορά στην αλμύρα και τη θερμοκρασία μεταξύ τους, θα έχει ενδεχομένως επιπτώσεις στα μεγάλα ποτάμια που χύνονται στη Μαύρη Θάλασσα. Επιπλέον, θα κάνει την Πόλη νησί.
Ο Ερντογάν έχει ένα «όνειρο», που θα αλλάξει τη ζωή μιας πανάρχαιης πολιτείας με εκατομμύρια ανθρώπους, και δεν το έχει συζητήσει με κανέναν. Δηλώνει ότι το «κανάλι της Πόλης» θα είναι έτοιμο για την 100ή επέτειο από την ίδρυση της σύγχρονης Τουρκίας, το 2023, αλλά δεν αποκαλύπτει ούτε από πού θα περάσει, ούτε πόσο θα κοστίσει. Αφήνει απλά να εννοηθεί ότι τα λεφτά δεν είναι το πρόβλημα. Δυο χρόνια θα χρειαστούν για τις μελέτες –χωρίς δημόσια διαβούλευση, εννοείται- και μετά θα παρουσιάσει τις …λεπτομέρειες του «ονείρου». Ενας από τους εργολάβους, που παίρνουν θέσεις για να το υλοποιήσουν δήλωνε μάλιστα ότι ο νέος Βόσπορος θα είναι πιο ωραίος από τον αυθεντικό!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου