Στη Γαλλία, έως και 3 εκατ. διαδηλωτές φώναξαν «όχι» στη σχεδιαζόµενη αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης από τα 60 στα 62 έτη. Στο Λονδίνο, εκατοµµύρια επιβάτες ταλαιπωρήθηκαν εξαιτίας της 24ωρης απεργίας των εργαζοµένων στο Μετρό. Το φθινόπωρο των κινητοποιήσεων κατά των µέτρων λιτότητας µπήκε για τα καλά στην Ευρώπη και έπεται συνέχεια.
Γενική απεργία προγραµµατίζεται στην Ισπανία για τις 29 Σεπτεµβρίου σε ένδειξη διαµαρτυρίας για τις µεταρρυθµίσεις στην αγορά εργασίας. Μαζικές διαδηλώσεις αναµένονται στην Τσεχία στις 21 Σεπτεµβρίου κατά των προτεινόµενων περικοπών.
Χθες, όµως, ήταν η ηµέρα των Γάλλων – και δευτερευόντως των Βρετανών.
Για τα γαλλικά συνδικάτα, ο πήχυς που έπρεπε να ξεπεραστεί ήταν οι 2.000.000 διαδηλωτές (σύµφωνα πάντα µε τους διοργανωτές, διότι οι αρχές είχαν κάνει τότε λόγο για 800.000) της 24ης Ιουνίου. Από το πρωί χθες, όλοι ρίχτηκαν στο παιχνίδι των αριθµών. Πόσοι συµµετέχουν στη γενική απεργία κατά της συνταξιοδοτικής µεταρρύθµισης;
Δηµόσιες µεταφορές, δηµόσιες υπηρεσίες, σχολεία, Τύπος, τηλεπικοινωνίες, κανένας τοµέας δεν έµεινε ανεπηρέαστος. Πόσοι θα κατεβούν στους δρόµους; Το µεσηµέρι, το υπουργείο Εσωτερικών έκανε λόγο για 450.000 διαδηλωτές σε 114 πορείες ανά τη χώρα, αριθµός ανάλογος µε εκείνον την αντίστοιχη ώρα της 24ης Ιουνίου. «Η κυβέρνηση θα κάνει µεγάλο λάθος αν αγνοήσει τη µεγαλύτερη απεργιακή κινητοποίηση των τελευταίων ετών», προειδοποιούσε περίπου την ίδια ώρα ο Φρανσουά Σερέκ, επικεφαλής του συνδικάτου CFDΤ. Η συζήτηση γύρω από τη µεταρρύθµιση στη γαλλική Εθνοσυνέλευση δεν είχε αρχίσει ακόµα ούτε η µεγάλη πορεία του Παρισιού, που είχε προγραµµατιστεί έτσι ώστε οι διαδηλωτές να αντιπαραθέσουν συµβολικά τις φωνές τους µε εκείνη του υπουργού Εργασίας Ερίκ Βερτ.
2,5 εκατ. διαδηλωτές
Περί τις 17.30 τα συνδικάτα διακήρυξαν τη νίκη τους: για 2,5 εκατ. διαδηλωτές σε 220 πορείες ανά τη χώρα έκανε λόγο το CFDΤ (εκ των οποίων οι 270.000 στο Παρίσι), για 3 εκατ. το Sud. Ακολουθώντας την παράδοση, οι εκτιµήσεις των αρχών ήταν πολύ χαµηλότερες: 1,120 εκατ. διαδηλωτές σε ολόκληρη τη χώρα, εκ των οποίων οι 80.000 στο Παρίσι. Ακόµα και έτσι, πάντως, συγκρίνοντας τα στοιχεία µε εκείνα της 24ης Ιουνίου, το χθεσινό µπρα ντε φερ έληξε µε νίκη των συνδικάτων. Οπως δείχνουν άλλωστε οι δηµοσκοπήσεις, δύο στους τρεις Γάλλους πιστεύουν πως η συνταξιοδοτική µεταρρύθµιση που προωθεί ο Νικολά Σαρκοζί είναι άδικη. «Ουδέποτε ήταν τόσο πεπεισµένοι οι γάλλοι πολίτες πως διαπράττεται κοινωνική αδικία», λέει ο πολιτικός αναλυτής Ρολάν Κερόλ.
Ωστόσο, οι ίδιες δηµοσκοπήσεις αποκαλύπτουν την πεποίθηση που έχουν δύο στους τρεις Γάλλους πως οι κινητοποιήσεις δεν θα καταλήξουν πουθενά.
«Αντίθετα από το 1995, όταν ανάλογος όγκος διαδηλωτών υποχρέωσε τον Ζακ Σιράκ να εγκαταλείψει τις σχεδιαζόµενες µεταρρυθµίσεις στον τοµέα των συντάξεων και της υγείας, αυτή τη φορά υπάρχει µια αίσθηση µαταιότητας», σηµειώνει ο Κερόλ.
Για «θαρραλέα και λογική» µεταρρύθµιση έκανε λόγο χθες στην Εθνοσυνέλευση ο (πληγείς από το σκάνδαλο Μπετανκούρ) υπουργός Εργασίας Ερίκ Βερτ. «Είναι καθήκον του κράτους να σώσει το συνταξιοδοτικό σύστηµα», πρόσθεσε. Η ατµόσφαιρα ήταν εκρηκτική και εντός της γαλλικής Βουλής, µε τους Σοσιαλιστές να εξαπολύουν µύδρους κατά του κυβερνώντος UΜΡ και να επαναλαµβάνουν την πρόθεσή τους να επαναφέρουν την κατώτερη ηλικία συνταξιοδότησης στα 60 χρόνια εφόσον κερδίσουν τις προεδρικές εκλογές το 2012. Τα συνδικάτα προαναγγέλλουν και νέες κινητοποιήσεις. Στις 15 Σεπτεµβρίου, πάντως, η µεταρρύθµιση αναµένεται να υπερψηφιστεί από την Εθνοσυνέλευση.
«Υπάρχουν και χειρότερα»
ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΧΘΕΣ στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, ο πρωθυπουργός της χώρας Φρανσουά Φιγιόν έσπευσε να θυµίσει στους Γάλλους πως τα πράγµατα θα µπορούσαν να είναι χειρότερα· στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, επεσήµανε, στη Γερµανία, τη Βρετανία, την Ισπανία…, δροµολογείται αύξηση του κατώτατου ορίου συνταξιοδότησης στα 67 ή και τα 68 έτη. Ενεκα του ιστορικού Σοσιαλιστή ηγέτη Φρανσουά Μιτεράν, η Γαλλία έχει πράγµατι σήµερα (και από το 1982) ένα από τα χαµηλότερα όρια συνταξιοδότησης στην Ευρώπη: 60 έτη, για άνδρες και γυναίκες, µε την προϋπόθεση να έχουν συµπληρώσει 40,5 έτη εισφορών – αν και δικαίωµα σε πλήρη σύνταξη θεµελιώνουν στα 65 έτη. Σύµφωνα ωστόσο µε τους επίσηµους υπολογισµούς, αν δεν προχωρήσει η αύξηση των ορίων, η µαύρη τρύπα στο συνταξιοδοτικό σύστηµα θα φτάσει τα 70 δισεκατοµµύρια ευρώ το 2030 και τα 100 δισεκατοµµύρια ευρώ έως το 2050.
Αυξήσεις 6% ζητεί το µεγαλύτερο συνδικάτο
LΕ ΜΟΝDΕ , Του Frederic Lemaitre
ΟΙ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ διαπραγµατεύσεις στη γερµανική µεταλλουργία που παραδοσιακά δίνουν τον τόνο στις µισθολογικές διαπραγµατεύσεις όλων των επαγγελµατικών κλάδων άρχισαν τη Δευτέρα. Ηδη το ισχυρό συνδικάτο ΙG Μetall (2,3 εκατ. µέλη, αριθµός ρεκόρ στην Ευρώπη) έχει αποκαλύψει τον στόχο του για µισθολογικές αυξήσεις 6%.
Σε αυτές τις «πρώτες διαπραγµατεύσεις µετά την κρίση», όπως τις αποκαλεί, το συνδικάτο θέλει επίσης να θίξει δύο άλλα θέµατα: τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας για τους ηλικιωµένους µισθωτούς και την ισότητα στις αµοιβές των εργαζοµένων µε προσωρινές συµβάσεις εργασίας και των µισθωτών µε συµβάσεις αορίστου χρόνου. Καθώς η γερµανική ατµοµηχανή λειτουργεί πλέον ολοταχώς – η ανάπτυξη αναµένεται ότι θα είναι φέτος περίπου 3% – το συνδικάτο ζητάει το µερίδιό του από την πίτα.
Ο επικεφαλής της συνδικαλιστικής συνοµοσπονδίας DGΒ Μίχαελ Ζόµερ ήταν σαφής. «Οι µισθωτοί στερήθηκαν αποδεχόµενοι τη µερική ανεργία» και τα συνδικάτα περιόρισαν τις διεκδικήσεις τους κατά τη διάρκεια της κρίσης, «µε την ανάκαµψη, όµως, τέλος η αυτοσυγκράτηση», δήλωσε στην εφηµερίδα «Ηamburger Αbendblatt». Από το 2000 έως το 2008 η τιµή µονάδας του εργατικού δυναµικού δεν αυξήθηκε στη Γερµανία παρά µόνο 2,7%, έναντι 16,5% κατά µέσο όρο στη ζώνη του ευρώ. Η Γερµανία έχει 1,4 εκατ. εργαζόµενους που χρειάζονται κρατική αρωγή για να ζήσουν, ενώ 18% των Γερµανών κερδίζει λιγότερα από 800 ευρώ τον µήνα και κατατάσσεται στο όριο της φτώχειας.
Νέκρωσε και το Λονδίνο
ΣΤΗΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ όχθη της Μάγχης και συγκεκριµένα στο Λονδίνο οι εργαζόµενοι στο Τube, το λονδρέζικο Μετρό, ολοκλήρωσαν χθες το βράδυ την πρώτη από µία σειρά 24ωρων απεργιών που έχουν εξαγγείλει για το φθινόπωρο, σε ένδειξη διαµαρτυρίας για τη σχεδιαζόµενη περικοπή 800 θέσεων εργασίας που θα πλήξει, όπως λένε, τόσο την καλή λειτουργία όσο και την ασφάλεια των µεταφορών. Περισσότερα από 3,5 εκατ. άνθρωποι χρησιµοποιούν καθηµερινά το Μετρό στο Λονδίνο. Οπως αναµενόταν, λοιπόν, η απεργία έφερε το χάος και όπως εκτιµάται κόστισε στην οικονοµία της βρετανικής πρωτεύουσας 48 εκατ. λίρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου