Του Τάκη Θεοδωρόπουλου, ΝΕΑ, 17.11.10
Πολλούς σοκάρισε η δήλωση υποστήριξης του κυρίου Ψινάκη από την ποιήτρια και ακαδηµαϊκό Κική Δηµουλά και τον ποιητή Μάνο Ελευθερίου. Το σοκ ήταν ακόµη ισχυρότερο αφού, σε περίπτωση εκλογής του κυρίου Κακλαµάνη ο κύριος Ψινάκης επρόκειτο να αναλάβει τα περίφηµα «πολιτιστικά» του δήµου. Τώρα που το σοκ ξεπεράστηκε και ο κύριος Ψινάκης δεν θα αναλάβει τα «πολιτιστικά» του δήµου αλλά θα συντρέξει, ή θα αντιπολιτευθεί, όποιους τα αναλάβουν, επιβάλλονται ορισµένες δεύτερες σκέψεις. Προφανώς,καιηκυρία Δηµουλά και οκύριος Ελευθερίου δεν µίλησαν ως απλοί ψηφοφόροι. Δεν συγκαταλέγονται στους πολλούς που έδωσαν στον υποψήφιο τη θέση του πρώτου σε σταυρούς δηµοτικούσυµβούλουτης πρωτεύουσας.
Αυτοί, «οι πολλοί», καλύπτονται από την ανωνυµία του παραβάν. Αν αισθάνθηκαν την ανάγκη να εκφράσουν δηµόσια την προτίµησή τους το έκαναν, προφανώς, γιατί θεώρησαν ότι άξιζε τον κόπο να επενδύσουν ένα, έστω µικρό, µέρος του πνευµατικού κεφαλαίου που διαθέτουν στο χρηµατιστήριο των εκλογών. Θεώρησαν, κατά συνέπεια, πως ο εν λόγω υποψήφιος αξίζει και για να διαχειριστεί την πολιτιστική της άνοιξη.
Οµως ας πούµε ότι τίποτε από αυτά δεν ισχύει. Ας υποθέσουµε πως δεν χρειάζεται να βγάλουµε από τη µύγα ξίγκι. Δεν χρειάζεται δηλαδή να ψάχνουµε για πολιτικά συµπεράσµατα εκεί όπου ισχύουν οι απλές, αγαπησιάρικες και µη εξαιρετέες ανθρώπινες συνθήκες. Ας παραδεχθούµε δηλαδή πως και ο µεν και η δε αισθάνθηκαν την ανάγκη να ανταποδώσουν κάποια φιλοφρόνηση που ενδεχοµένως είχαν κάποτε δεχθεί από τον κύριο Ψινάκη. Σ’ αυτήν την περίπτωση και ο µεν και η δε θεώρησαν πως το πνευµατικό τους κεφάλαιο είναι τόσο µεγάλο που δεν τους κοστίζει να ξοδέψουν κάτι για τα ψίχουλα µιας δήλωσης. Στο κάτω κάτω το καθεστώς της κοινωνικής ελευθερίας στο οποίο έχουµε περιπέσει επιτρέπει στον καθένα να λέει ό,τι θέλει χωρίς κανείς να του ζητάει τον λόγο. Στο κάτω κάτω γιατί η επικράτεια της πνευµατικής ζωής να εξαιρείται από όσα συµβαίνουν στην υπόλοιπη επικράτεια όπου την ανταλλαγή πολιτικών απόψεων την έχει αντικαταστήσει ένα σερνάµενο και κουνάµενο κουτσοµπολιό; Ο τάδε εθεάθη να τρώει µε τον τάδε άρα ο τάδε πήρε θέση κατά ή υπέρ του Μνηµονίου, αλλά ακόµη κι αν δεν την πήρε θα την πάρει όπου να ‘ναι.
Τι αξίζουν και τι κοστίζουν µερικές λέξεις παραπάνω σ’ αυτό το ακοµπλεξάριστο σύµπαν της συναλλαγής; Ας µας το πουν οι ποιητές µας που υποτίθεται πως θεωρούν το σηµαντικότερο κεφάλαιό τους τις λέξεις. Ή µήπως δεν είναι έτσι; Ή µήπως απ’ το πολύ να παίζεις µε τις λέξεις χάνεις και το αίσθηµα του βάρους τους; Οµως και το λογοπαίγνιο, όπως και κάθε παίγνιο, έχει τους κανόνες του. Και οι κανόνες στην περίπτωση δεν ορίζονται από την πολιτική στάση του καθενός. Αν σοκάρει η δήλωση των δύο, δεν σοκάρει επειδή διαφωνείς πολιτικά µαζί τους.
Κάποτε, ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος είχε χαρακτηρίσει τη Μακρόνησο, Παρθενώνα της Νέας Ελλάδας. Η δήλωση ήταν εκτρωµατική και η πολιτική του στάση εγκληµατική. Και όπως έλεγε ο Χατζιδάκις, η ευθύνη του ήταν ακόµη µεγαλύτερη αφού τη δήλωση δεν την έκανε όταν ήταν 25 χρονών, οπότε θα είχε το ελαφρυντικό της νεότητας, αλλά έχοντας περάσει τα 40. Οµως η δήλωση ήταν πολιτική. Εκ των υστέρων, ο ίδιος έκανε ό,τι µπορούσε για να ξεπλύνει τη θητεία του στον δηµόσιο βίο και την υστεροφηµία του από το εγκληµατικό, το επαναλαµβάνω, λάθος του καιρού εκείνου. Ο διανοούµενος µπορεί να πέσει έξω, δεν είναι αλάθητος όπως ο Πάπας και το ΚΚΕ, όµως οφείλει να αναλαµβάνει την ευθύνη των λεγοµένων του. Η στάση του οφείλει να παράγει «κρίση». Αλλιώς οφείλει να σιωπά για να µη συµµετέχει στην περιρρέουσα ακρισία. Είναι και θέµα αισθητικής. Εκτός πια κι αν ξεχνάµε πως για τον ποιητή τα ζητήµατα αισθητικής και ηθικής τάξεως είναι απολύτως συνυφασµένα.
Και εδώ φτάνουµε στην καρδιά του προβλήµατος. Η Ελλάδα µετά το 1974 αποφάσισε να γίνει µια γραφική χώρα, να απαλλάξει εαυτήν από κάθε ευθύνη, αφού το «γραφικό», εξ ορισµού, δεν οφείλει τίποτε σε κανέναν εκτός από την ανεµελιά της γραφικότητάς του. Μετά το 1981 και την ένταξή µας στην τότε ΕΟΚ «η γραφικότητα» εδραιώθηκε ως εθνική ιδεολογία. Απ’ αυτήν δεν εξαιρέθηκε η πνευµατική µας ζωή.
Τώρα που το σκηνικό της γραφικότητας γκρεµίζεται πάνω στα κεφάλια µας, αν οι πνευµατικοί άνθρωποι θέλουν και µπορούν να προστατεύσουν το έργο τους από τα ερείπια οφείλουν, αν µη τι άλλο, να θεραπεύσουν εαυτούς από το στίγµα της ανεµελιάς και της γραφικότητας. Κοινώς, όσοι µπορούν, οφείλουν να σοβαρευτούν.
Είναι θέµα αισθητικής και ηθικής εννοείται.
Αυτοί, «οι πολλοί», καλύπτονται από την ανωνυµία του παραβάν. Αν αισθάνθηκαν την ανάγκη να εκφράσουν δηµόσια την προτίµησή τους το έκαναν, προφανώς, γιατί θεώρησαν ότι άξιζε τον κόπο να επενδύσουν ένα, έστω µικρό, µέρος του πνευµατικού κεφαλαίου που διαθέτουν στο χρηµατιστήριο των εκλογών. Θεώρησαν, κατά συνέπεια, πως ο εν λόγω υποψήφιος αξίζει και για να διαχειριστεί την πολιτιστική της άνοιξη.
Οµως ας πούµε ότι τίποτε από αυτά δεν ισχύει. Ας υποθέσουµε πως δεν χρειάζεται να βγάλουµε από τη µύγα ξίγκι. Δεν χρειάζεται δηλαδή να ψάχνουµε για πολιτικά συµπεράσµατα εκεί όπου ισχύουν οι απλές, αγαπησιάρικες και µη εξαιρετέες ανθρώπινες συνθήκες. Ας παραδεχθούµε δηλαδή πως και ο µεν και η δε αισθάνθηκαν την ανάγκη να ανταποδώσουν κάποια φιλοφρόνηση που ενδεχοµένως είχαν κάποτε δεχθεί από τον κύριο Ψινάκη. Σ’ αυτήν την περίπτωση και ο µεν και η δε θεώρησαν πως το πνευµατικό τους κεφάλαιο είναι τόσο µεγάλο που δεν τους κοστίζει να ξοδέψουν κάτι για τα ψίχουλα µιας δήλωσης. Στο κάτω κάτω το καθεστώς της κοινωνικής ελευθερίας στο οποίο έχουµε περιπέσει επιτρέπει στον καθένα να λέει ό,τι θέλει χωρίς κανείς να του ζητάει τον λόγο. Στο κάτω κάτω γιατί η επικράτεια της πνευµατικής ζωής να εξαιρείται από όσα συµβαίνουν στην υπόλοιπη επικράτεια όπου την ανταλλαγή πολιτικών απόψεων την έχει αντικαταστήσει ένα σερνάµενο και κουνάµενο κουτσοµπολιό; Ο τάδε εθεάθη να τρώει µε τον τάδε άρα ο τάδε πήρε θέση κατά ή υπέρ του Μνηµονίου, αλλά ακόµη κι αν δεν την πήρε θα την πάρει όπου να ‘ναι.
Τι αξίζουν και τι κοστίζουν µερικές λέξεις παραπάνω σ’ αυτό το ακοµπλεξάριστο σύµπαν της συναλλαγής; Ας µας το πουν οι ποιητές µας που υποτίθεται πως θεωρούν το σηµαντικότερο κεφάλαιό τους τις λέξεις. Ή µήπως δεν είναι έτσι; Ή µήπως απ’ το πολύ να παίζεις µε τις λέξεις χάνεις και το αίσθηµα του βάρους τους; Οµως και το λογοπαίγνιο, όπως και κάθε παίγνιο, έχει τους κανόνες του. Και οι κανόνες στην περίπτωση δεν ορίζονται από την πολιτική στάση του καθενός. Αν σοκάρει η δήλωση των δύο, δεν σοκάρει επειδή διαφωνείς πολιτικά µαζί τους.
Κάποτε, ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος είχε χαρακτηρίσει τη Μακρόνησο, Παρθενώνα της Νέας Ελλάδας. Η δήλωση ήταν εκτρωµατική και η πολιτική του στάση εγκληµατική. Και όπως έλεγε ο Χατζιδάκις, η ευθύνη του ήταν ακόµη µεγαλύτερη αφού τη δήλωση δεν την έκανε όταν ήταν 25 χρονών, οπότε θα είχε το ελαφρυντικό της νεότητας, αλλά έχοντας περάσει τα 40. Οµως η δήλωση ήταν πολιτική. Εκ των υστέρων, ο ίδιος έκανε ό,τι µπορούσε για να ξεπλύνει τη θητεία του στον δηµόσιο βίο και την υστεροφηµία του από το εγκληµατικό, το επαναλαµβάνω, λάθος του καιρού εκείνου. Ο διανοούµενος µπορεί να πέσει έξω, δεν είναι αλάθητος όπως ο Πάπας και το ΚΚΕ, όµως οφείλει να αναλαµβάνει την ευθύνη των λεγοµένων του. Η στάση του οφείλει να παράγει «κρίση». Αλλιώς οφείλει να σιωπά για να µη συµµετέχει στην περιρρέουσα ακρισία. Είναι και θέµα αισθητικής. Εκτός πια κι αν ξεχνάµε πως για τον ποιητή τα ζητήµατα αισθητικής και ηθικής τάξεως είναι απολύτως συνυφασµένα.
Και εδώ φτάνουµε στην καρδιά του προβλήµατος. Η Ελλάδα µετά το 1974 αποφάσισε να γίνει µια γραφική χώρα, να απαλλάξει εαυτήν από κάθε ευθύνη, αφού το «γραφικό», εξ ορισµού, δεν οφείλει τίποτε σε κανέναν εκτός από την ανεµελιά της γραφικότητάς του. Μετά το 1981 και την ένταξή µας στην τότε ΕΟΚ «η γραφικότητα» εδραιώθηκε ως εθνική ιδεολογία. Απ’ αυτήν δεν εξαιρέθηκε η πνευµατική µας ζωή.
Τώρα που το σκηνικό της γραφικότητας γκρεµίζεται πάνω στα κεφάλια µας, αν οι πνευµατικοί άνθρωποι θέλουν και µπορούν να προστατεύσουν το έργο τους από τα ερείπια οφείλουν, αν µη τι άλλο, να θεραπεύσουν εαυτούς από το στίγµα της ανεµελιάς και της γραφικότητας. Κοινώς, όσοι µπορούν, οφείλουν να σοβαρευτούν.
Είναι θέµα αισθητικής και ηθικής εννοείται.
στίΓΜα ΓραΦίκότΗτασ
Αν οι πνευµατικοί άνθρωποι θέλουν να προστατεύσουν το έργο τους από τα ερείπια, οφείλουν να θεραπεύσουν εαυτούς από το στίγµα της ανεµελιάς και της γραφικότηταςΟ Τάκης Θεοδωρόπουλος είναι συγγραφέας
15 σχόλια:
Συμφωνούμε ότι ηχεί παράταιρα άνθρωποι των γραμμάτων να στηρίζουν Ψινάκη
έτσι και αλλιώς η τέχνη δεν μπορεί να υπηρετήσει την κοινωνία υπηρετεί δικές αρχές και φαντασιώσεις
δημιουργεί την δική της πραγματικότητα.
Άφησέ τους στο κόσμο τους να φαντασιώνονται την ελευθερία τους.
γιατί όμως τους ξεχωρίζεις από μένα
τον άγνωστο Δημήτρη από την Δυτική Αθήνα γιατί
τη αρχίδια καλύτερο έχουν από εμάς τους
( παρακατιανούς )
Δημήτρης Συριόπουλος
Δυτικός άνεμος
Μπράβο σας. Παρόλο που είμαι λάτρης της Κας Δημουλά, (θα ήθελα να την έχω από συγγενή έως φίλη) συμφωνώ μαζί σας 100%
Δεν χρειαζόμαστε μπράβο οι ανθρώπινες σχέσεις θα είναι ισότιμες ή εξουσιαστικές,
Γιατί ανώνυμος ?
Δημήτρης
δυτικός άνεμος
Γειά σου βρε Δημήτρη αντιεξουσιαστή! Με δέος διαβάζω για "τ' αρχίδια".
Που να βρούνε καλύτερο καλέ μου αυτοδιαφημιζόμενε, έτσι που απαξιώνεις τους ανθρώπους, κάτοχε της υπέρτατης αξιοπρέπειας, μόνο εσύ μπορείς να δικαιώνεις ή να καταδικάζεις. Αυτό το ανθρωπάκι σου είπε μπράβο αλλά εσύ είσαι αδέκαστος, δεν τα μασσάς τα λόγια σου, τον έβαλες στη θέση του, που να ξανατολμήσει να εκφράσει τη γνώμη του όπως αυτός θέλει και όχι όπως εσύ. Μήπως είσαι της Δημοκρατικής Αριστεράς ή φίλος του αντιεξουσιαστή Γιωργάκη;
Ο Ανώνυμος Ανώνυμος
ούτε εξουσιαστής ούτε αντιεξουσιαστής ένας καθημερινός πολίτης με συμβιβασμούς όπως όλοι μας
όλοι έχουμε όνομα
δεν κατέχω την αλήθεια για να την μεταλαμπαδεύσω
(ανθρωπάκι) αδέκαστος θέλεις να μου τα εξηγήσεις
ο αυτοδιαφημιζόμενος Δημήτρης
Σε κάποια συνέντευξή του ο νέος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης μίλησε για "πολιτιστικές" διαφορές ανάμεσα σ' αυτόν και σε υποψηφίους άλλων ψηφοδελτίων εννοώντας τον κ. Ψινάκη.
Αλήθεια οι διαφορές μεγάλες ανάμεσα στο αποτυχημένο επιχειρηματία που τα μόνα προσόντα που έχει να επιδείξει είναι τα τατουάζ του και τα σκουλαρίκια του που κατα τα λεγόμενά του αποτελούν...παράδοση για τους Μακεδόνες!!!
Άφήστε λοιπόν ήσυχους την κ. Δημουλά και τον κ. Ελευθερίου και μην προσπθείτε να τους λογοκρίνετε. Δηλαδή μόνον όσοι συμφωνούν με τις δικές σας επιλογές είναι σοβαροί όπως ο κ. Μπουτάρης;;;
Δ.Χ.Β.
ότι λάμπει δεν είναι χρυσός.
Δικαιαούται στη δημοκρατία και ο κ Ψινάκης την αισθητική του και το ρόλο του, η νομιμοποίηση της κ Δημουλά με προβλημάτισε, το έργο της έχει καταξιωθεί και συμφωνώ ότι είναι ποιήτρια.
(στον αποτυχημένο επιχειρηματία που τα μόνα προσόντα που έχει να επιδείξει είναι τα τατουάζ του και τα σκουλαρίκια του που κατα τα λεγόμενά του αποτελούν...παράδοση για τους Μακεδόνες!!!)
ανώνυμε είσαι φάουλ αποτυχημένος επιχειρηματίας δεν σημαίνει και αποτυχημένος άνθρωπος.
Το Μπουτάρη οφείλουμε να τον κρίνουμε από το έργο του στο Δήμο την ερχόμενη Δημοτική περίοδο.
@ Σαχλοσχολιαστες
Η κ.Δημουλά θα είναι στην ιστορία και του μέλλοντος.
Οπως ο Μανος Χατζηδάκις που δε δίστασε και τον Φλωρινιώτη να καλέσει κάποτε στο τρίτο,και τότε μερικοί ανεγκέφαλοι "έσπευσαν" να καταδικάσουν.
Ο Μάνος όμως στάθηκε όρθιος και στη παπανδρεοανδρεική χούντα των αυριανιστών, να ορθώσει το ανάστημα του, όχι όπως τα προσκυνημένα ανθρωπάκια της περιφερόμενης ανανεωτικής ή "πούρας" που γλείφουν ασυστόλως όπου έφτυναν.
Είναι σαν όλες και όλους εκείνους που πιστεύουν οτι αν έχουν την ίδια "αποκλίνουσα" συμπεριφορά σε κάποια ζητήματα θα γίνουν Χατζηδάκηδες!
(( Σαχλο-σχολιαστές ))
Ανώνυμε θαυμάζω τον πολιτισμό σου.
Έχεις και εσύ δικαιώματα στην ιστορία μόνο που την διαβάζεις ανορθόδοξα. Χωρίς να διεκδικώ το ορθόδοξο και μοναδικό.
Σου εύχομαι να αποκτήσεις όνομα
το 2001
@Δ.Σ.
Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια όσο για την προτροπή σου το 2011 θα φροντίσω να βγάλω και "ταυτότητα".
Τόσοι μπάτσοι τριγύρω μας πρέπει να τους δείχνουμε συνέχεια "τα στοιχεία μας"!!!!
Αγαπητέ Δημήτρη Συριόπουλε,
Επειδή δεν φοβάμαι να μιλάω πρόσωπο με πρόσωπο λέγομαι Δημήτρης Βασιλείου και επανέρχομαι στα περι αποτυχημένου κ. Μπουτάρη , σημειώνοντας ότι βάσει του σκεπτικού σου θα πρέπει να υποθέσω ότι επειδή οι Δημουλά και Ελευθερίου δεν κάνουν τις δικές σου επιλογές είναι και αποτυχημένοι ως άνθρωποι...
οι Δημουλά και Ελευθερίου δεν κάνουν τις δικές σου επιλογές είναι και αποτυχημένοι ως άνθρωποι...
χαίρομαι που μίλαμε ονομαστικά.
Στον αξιακό μου κόσμο σε κανένα από τους συνανθρώπους μας δεν δέχομαι το χαρακτηρισμό αποτυχημένος.
ισχύει και για φασίστες κάθε χρώματος.
Αγαπητέ Δημήτρη Συριόπουλε
θα συμφωνήσω μαζί σου ότι ο Μπουτάρης θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας όπως άλλωστε και ο Ψινάκης...
Ωστόσο άν έγραψα για αποτυχημένο επαγγελματία το έγραψα σε συνδυασμό με την "ελαφρά εικόνα" που παρουσιάζει ένας 65άρης με σκουλαρίκι και τατουάζ που δεν μπορώ να καταλάβω σε τί διαφέρει σε ελαφρότητα ενός (μάλλον πετυχημένου στον τομέα του) Ψινάκη;
Τέλος το να απαγορεύουμε ή έστω να "λοξοκοιτάμε" έναν πνευματικό άνθρωπο για τις προσωπικές του επιλογές προτιμήσεις και παρέες πως θα το έλεγες άν όχι υφέρποντα φασισμό;;;
Δημήτρης Βασιλείου
το κατεστημένο,το οποίο μάς βασανίζει πολλαπλώς,θέλησε να κάνει μεγάλη ποιήτρια την πολύ κάτω τού μετρίου Δημουλά.Αυτά κάποιοι βαθείς γνώστες τα γνωρίζουν.Γιατί λοιπόν κι αυτή να μήν στηρίξει κάποιον τού σαδιστικού κατεστημένου; Υποχρεώσεις είναι αυτές...
Δημοσίευση σχολίου