Tου Παντελη Μπουκαλα, Καθημερινή, 15.4.11
Στατιστικά στοιχεία που και βάθος χρόνου να καλύπτουν και πλάτος κοινωνικό δεν υπάρχουν, ώστε να είμαστε βέβαιοι ποια από τις δέκα εντολές καταπατείται συχνότερα και ψυχικώς ευχερέστερα. Αν βασιστούμε πάντως στη μαρτυρία της ακοής μας, η τρίτη διεκδικεί με αξιώσεις τα πρωτεία στην ακύρωση του νοήματός της. Και το «ου ψευδομαρτυρήσεις κατά του πλησίον σου» το τιμάμε βέβαια με τον ιδιαίτερο τρόπο μας, και το «ουκ επιθυμήσεις πάντα όσα τω πλησίον σου εστί», αλλά εκείνο το «ου λήψη το όνομα Κυρίου του Θεού σου επί ματαίω» μάταια το επικαλούμαστε πια, αφού ώρες ώρες μοιάζει σαν να υπήρξε γραμμένο μόνο την πρώτη φορά που πήρε τις πλάκες ο Μωυσής και να μην ξαναγράφτηκε πάνω στις δεύτερες.
Είτε για να ορκιστούμε, είτε για να υποδυθούμε τους προσευχόμενους, είτε για να χαριτολογήσουμε, ή και για να βλαστημήσουμε, λαμβάνουμε συνεχώς το όνομα του Κυρίου επί ματαίω. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά σφετεριζόμαστε με σπουδή και ελαφρότητα πνεύματος ορισμένες ιδιότητές του, αυτοεμφανιζόμενοι σαν μεσσίες, ή αυτοπαρουσιαζόμαστε σαν να υφιστάμεθα τα Πάθη του. Οι μέρες που πέρασαν ήρθαν να εμπλουτίσουν τη σχετική παράδοση της άμετρης καύχησης. Ο κ. Παναγιώτης Ψωμιάδης στην αρχή, ο κ. Τάσος Μαντέλης έπειτα, αποφάσισαν να μας εισαγάγουν πρόωρα στο κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδας, αυτοαναβαθμιζόμενοι (στο πλαίσιο της υπερασπιστικής τους τακτικής) στο απρόσιτο ύψος του πάσχοντος Ιησού.
«Οπως σταύρωσαν τον Χριστό, έτσι σταυρώνουν κι εμένα, αλλά όπως αναστήθηκε εκείνος, έτσι θα αναστηθώ κι εγώ», είπε ο περιφερειάρχης Μακεδονίας, που δεν μπορούμε ακόμα να τον χαρακτηρίσουμε πρώην ή έκπτωτο, γιατί δύο από τις καθαρτήριες δυνάμεις του τόπου, η Ν.Δ. και ο ΛΑΟΣ, πολεμούν παθιασμένα να τον περισώσουν. Από την πλευρά του, ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ κ. Μαντέλης, που καταδικάστηκε από το Τριμελές Εφετείο της Αθήνας σε τριετή φυλάκιση με αναστολή για ψευδή υποβολή «πόθεν έσχες», ξεκαθάρισε διά του συνηγόρου του ότι «δεν θα γίνει ο αίρων τις τυχόν αμαρτίες του πολιτικού κόσμου». Και κάθε καλός χριστιανός γνωρίζει ποιος δοξάζεται ως «ο αίρων τας αμαρτίας του κόσμου». Τόση έπαρση ντυμένη τα ενδύματα της ευλάβειας...
«Πόθεν έσχες» ο Χριστός, φυσικά και δεν υπέβαλλε, ώστε να έχει κάποιο νόημα ένας τέτοιος συσχετισμός, που μόνο το μετατιμωρητικό άγχος τον εξηγεί. Και τους αμαρτωλούς τούς συγχωρούσε από μεγαθυμία και όχι από υπολογισμό, στηλίτευε δε αυστηρότατα τους υποκριτές νομοφύλακες, όσους τηρούσαν το γράμμα και απιστούσαν στο πνεύμα, περιφρονώντας το. Φαίνεται πάντως πως όσοι εμφανίζονται βέβαιοι πως είναι οι μοναδικοί αυθεντικοί ερμηνευτές του πνεύματος των νόμων και οι εγγυητές του, και κηρύσσουν πως υφίστανται τα Πάθη του Χριστού, μαζί με πολλά άλλα έχουν ξεχάσει κι εκείνο το «πας ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου