Του Πέτρου Στάγκου, ΝΕΑ, 23.8.11
Οι πολιτικοί ηγέτες των δύο ισχυρότερων χωρών της ευρωζώνης, η καγκελάριος της Γερμανίας Μέρκελ και ο πρόεδρος της Γαλλίας Σαρκοζί, αυτοδεσμεύτηκαν, με την κοινή πρωτοβουλία τους που δημοσιοποίησαν στις 17 Αυγούστου, να οικοδομηθεί μία, όπως την ονομάτισαν, οικονομική κυβέρνηση της Ευρώπης για την πολιτική διαχείριση της ΟΝΕ και του ευρώ, στον θεσμικό ορίζοντα της οποίας θα δεσπόζουν δρακόντειοι νομικοί κανόνες, τιμωρητικού χαρακτήρα για τα κράτη - μέλη που θα παραβιάζουν τους ήδη σε ισχύ κανόνες της Συνθήκης της Λισαβώνας για την αποφυγή υπερβολικών δημοσιονομικών ελλειμμάτων και την τιθάσευση του εξωτερικού χρέους. Ωστόσο, τον σκεπτικισμό του μέσου πολίτη στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλη χώρα - μέλος της Ενωσης, δεν μπορεί παρά να προκαλέσει το ότι στην κορυφή της ατζέντας που οι δυο πολιτικοί ηγέτες πρότειναν στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρόμπαϊ, βρίσκεται μια πρόταση που ξεχωρίζει από τη σχετική με την ευρωπαϊκή οικονομική διακυβέρνηση. Απευθύνεται σε όλα τα υπόλοιπα κράτη - μέλη και τα καλεί να εντάξουν στα Συντάγματά τους τον «χρυσό δημοσιονομικό κανόνα» της ισοσκέλισης των προϋπολογισμών τους, σύμφωνα με το «παράδειγμα του γερμανικού Θεμελιώδους Νόμου» (του γερμανικού Συντάγματος).
Ως τις 17 Αυγούστου η Ελλάδα ήταν το μόνο κράτος - μέλος που υπήρξε αποδέκτης, σε… εξατομικευμένη βάση, τέτοιας πρότασης. Της την είχε απευθύνει το ίδιο το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (11/3/2011). Ο ελληνικός Τύπος αμέσως είχε θυμίσει τη γερμανική ονομασία αυτού του συνταγματικού κανόνα: «φρένο χρέους»! Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, πάντως, ήταν πολύ διακριτικό στην προτροπή του προς την Ελλάδα. Την καλούσε να θεσπίσει ένα αυστηρό και σταθερό δημοσιονομικό πλαίσιο «με την ισχυρότερη δυνατή νομική βάση», που δεν θα μπορούσε να ήταν άλλη από τη συνταγματική.
Πράγματι, το άρθρο 110 του γερμανικού Θεμελιώδους Νόμου του 1949 ορίζει ότι τα έσοδα και τα έξοδα οφείλουν να είναι ισοσκελισμένα. Το άρθρο 115 συμπληρώνει το προηγούμενο, θεσπίζοντας ότι το προϊόν των δανείων που συνάπτει η χώρα δεν πρέπει να υπερβαίνει το ύψος των πιστώσεων για επενδύσεις που είναι εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό, αλλά αμέσως προσθέτει ότι επιτρέπεται παρέκκλιση από αυτό τον κανόνα κάθε φορά που χρειάζεται να αντιμετωπιστεί μια διατάραξη της συνολικής οικονομικής ισορροπίας στη χώρα. Από το 1970 έως σήμερα, σε δέκα διαφορετικές περιπτώσεις, η Γερμανία παρέκκλινε από τις βασικές συνταγματικές δεσμεύσεις και, τελικά, κατέστη υπερχρεωμένη χώρα, όπως συμβαίνει με τη συντριπτική πλειονότητα των ανεπτυγμένων χωρών. Ο ΟΟΣΑ, στη μελέτη του για τη γερμανική οικονομία (2008), τόνιζε: ο ισχύων στη χώρα μηχανισμός του προϋπολογισμού κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα, που εισάγει μια εκδοχή του χρυσού κανόνα του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού• προβλέπεται ότι το έλλειμμα δεν πρέπει να υπερβαίνει τις δαπάνες για επενδύσεις, μέσα σε συγκριμένη χρονιά• ωστόσο ο κανόνας αυτός δεν αποδείχθηκε αποτελεσματικός• δεν εμπόδισε ούτε την ανύψωση του επιπέδου του εξωτερικού χρέους ούτε τη λήψη μέτρων που υπαγορεύονταν από την εκάστοτε οικονομική συγκυρία. Στις 12 Ιουνίου 2009 το γερμανικό Κοινοβούλιο υιοθέτησε συνταγματικό νόμο, που τροποποίησε το άρθρο 115 του Συντάγματος προβλέποντας ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να δανείζεται κατ' έτος ποσά που υπερβαίνουν το 0,35% του ΑΕΠ. Πλην όμως, ο νόμος αυτός θα αρχίσει να ισχύει το 2016! Ενα από τα πρώτα άρθρα του νόμου ορίζει ότι, σε περιπτώσεις φυσικής καταστροφής ή εξαιρετικά επείγουσας κατάστασης, οι οποίες θέτουν σοβαρά σε κίνδυνο τα δημόσια οικονομικά, το ανώτατο όριο δανεισμού μπορεί να ξεπεραστεί, με απόφαση που λαμβάνεται κατά πλειοψηφία από το Κοινοβούλιο.
Ο Πέτρος Στάγκος είναι καθηγητής του Ευρωπαϊκού Δικαίου στο τμήμα Νομικής του ΑΠΘ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου