Tης Τιτίκας Δημητρούλια, Καθημερινή, 4.1.14
ERIC HOBSBAUWM
Θρυμματισμένοι καιροί.
Κουλτούρα και κοινωνία στον 20ό αιώνα
μτφρ.: Νίκος Κούρκουλος
εκδ.: Θεμέλιο
Θρυμματισμένοι καιροί»: είκοσι δύο κείμενα, δημοσιευμένα κι
αδημοσίευτα, γραμμένα ορισμένα από αυτά λίγο πριν από τον θάνατό του, το
κύκνειο άσμα του μεγάλου μαρξιστή και ιστορικού Ερικ Χόμπσμπαουμ, που
θεωρώντας το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον ένα άρρηκτο συνεχές, τολμά
εδώ και μελλοντολογεί. Καιροί φόβου κι ανησυχίας, «ταραγμένης
αμηχανίας», καιροί πλανητικών ρήξεων και τεχνολογικών ανατροπών την ώρα
που η πολιτική δράση δεν θεωρείται ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, η
τέχνη ακροβατεί ανάμεσα στην ψυχή και την αγορά, το ατομικό και το
συλλογικό, την αναγνωρισιμότητα του έργου και τον οικουμενικό θόρυβο του
Διαδικτύου και η ίδια της η ταυτότητα τίθεται υπό αίρεση. Κείμενα μιας
τριακονταετίας (με εξαίρεση ένα κείμενο του 1964 για την ποπ κουλτούρα),
στην οποία ο ιστορικός του μέλλοντος θα αναζητήσει τα πρόδρομα σημεία
των μελλοντικών εξελίξεων, καλύπτουν τον μακρό 19ο και τον σύντομο 20ό
αιώνα από τη σκοπιά της κουλτούρας: γέννηση και ακμή της αστικής τέχνης,
ιστορική της κατάρρευση με τον Μεγάλο Πόλεμο, ρόλος των πρωτοποριών, οι
μεγάλες ρήξεις των τελευταίων δεκαετιών με άξονα την τεχνολογία, η
μετάβαση από την υψηλή κουλτούρα στην κουλτούρα με την ανθρωπολογική
έννοια του όρου.
Ο Χόμπσμπαουμ είναι θαυμάσιος αφηγητής και η ευρυμάθειά του δεν βαραίνει
τον λόγο και την ειρωνεία του (οι υψηλές τέχνες όπως η σαμπάνια
παραμένουν ευρωκεντρικές ακόμη και στην παγκοσμιοποίηση...).
Αποτυπώνοντας με διαύγεια τη σύγχρονη κατάσταση της κουλτούρας, από την
αυτοέκφραση του faceboook και τον εξισωτισμό του Διαδικτύου που δεν έχει
εκδιπλώσει πλήρως της δυνατότητές του ως το εύφθαρτο των νέων άυλων
μέσων αποθήκευσης του κατακλυσμού ήχων, λέξεων και εικόνων που
συγκροτούν τη νέα δημιουργικότητα και τη συγκεντροποίηση στον εκδοτικό
χώρο, συναντά πάρα πολύ συχνά στις διαπιστώσεις του τον Ζαν Κλαιρ και
τον «Χειμώνα στον πολιτισμό» του (εκδ. Μικρή Αρκτος), χωρίς όμως να
συμμερίζεται πλήρως την απαισιοδοξία του. Σίγουρα συμφωνεί μαζί του ότι η
αστική τέχνη είναι παρελθόν, ότι οι πρωτοπορίες απέτυχαν (αν και από
εντελώς διαφορετική σκοπιά σε σχέση με τον αφοριστικό Κλαιρ), ότι η
τέχνη δεν αλλάζει τον κόσμο, πολλώ μάλλον όταν οι κοινωνίες
αναρωτιούνται εναγωνίως «τι είναι τέχνη» και η τεχνοκριτική δεν νοείται
πια να μιλάει για «ομορφιά».
Ο Χόμπσμπαουμ ερμηνεύει τη λειτουργία των αψιμαχιών του διανοούμενου
ακτιβισμού που φιλοδοξεί να τις μετατρέψει σε μάχες (με παράδειγμα το
Occupy Wall Street)· ανατέμνει τη διεθνικότητα (transnationality) των
ανθρώπινων μετακινήσεων και τους χώρους της (τους μη τόπους της κατά τον
Ωζέ, τους τόσο ωραία απεικονισμένους από τον Ζαν Εσενόζ), αλλά και τον
πολλαπλό νέο κόσμο των μεταναστών· τον συγκρητισμό της νέας πολιτισμικής
εμπειρίας, που δεν καταργεί το εθνικό αλλά το συνδυάζει ιδιόμορφα και
ομογενοποιημένα (από το ρέιβ ώς την κουλτούρα των διεθνών ξενοδοχείων).
Κρίνοντας ένα βιβλίο για το αίσθημα ανησυχίας και φόβου στον μεσοπόλεμο,
αίσθημα πολύ συχνό στην ευρωπαϊκή ιστορία, όπως τονίζει, σχολιάζει στην
ουσία τη σύγχρονη συνθήκη της κρίσης, επισημαίνοντας πόσο οι άνθρωποι
είναι η Ιστορία την ώρα που προσπαθούν να επιβιώσουν, αλλά δεν έχουν
συνείδηση του συγκεκριμένου γεγονότος. Κατ’ αυτόν, η λογοτεχνία και η
αρχιτεκτονική είναι οι παλιές τέχνες που επιβιώνουν, μέσα στον
εντεινόμενο ανορθολογισμό που κατακερματίζει τις συλλογικότητες και
ακυρώνει τον παραδοσιακό ρόλο της ιντελιγκέντσιας. Στην εποχή που έχει
σύμβολό της στο στάδιο, κι ας είναι ο Ζιντάν και η αναγνώρισή του στη
Γαλλία σύμβολο κι ελπίδα πολυπολιτισμικής συμβίωσης. Τέσσερις ενότητες
που συγκοινωνούν και μία τελική διαπίστωση: «τα συμφέροντα της
κουλτούρας όπως και τα συμφέροντα της κοινωνίας δεν μπορεί πια να
αφήνονται στην ελεύθερη αγορά». Καλή χρονιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.