Σελίδες

Κυριακή 26 Δεκεμβρίου 2010

Ο Γιάννης Μπουτάρης προτείνει το όνομα “Σλαβομακεδονία” για την ΠΓΔΜ

Από το Zoomnews
Υπό τον τίτλο «Το Σλαβομακεδονία σάς ταιριάζει πολύ καλύτερα» η εφημερίδα της ΠΓΔΜ Utrinski Vesnik προβάλλει πρωτοσέλιδα συνέντευξη του νέου Δημάρχου της Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη. Οι ερωταπαντήσεις που αφορούν το ζήτημα της ονομασίας και τις διμερείς σχέσεις είναι οι ακόλουθες:
«Έχετε επισκεφθεί τα Σκόπια; Πολλοί θεωρούν ότι με το σχέδιο ανάπλασης και μνημειοθέτησης “Σκόπια 2014″ η πόλη θα είναι πιο ελκυστική για τους τουρίστες. Ποιά είναι η άποψή σας; Ποιά στρατηγική κατά την άποψή σας είναι αποτελεσματική για την προσέλκυση τουριστών σε μία πόλη;»
Γ. Μπουτάρης: «Η ανάπτυξη του τουρισμού μπορεί να επιτευχθεί μέσω μεγαλύτερης προβολής των ιστορικών στιγμών μιας περιοχής. Ακολούθως, σημαντικό στοιχείο είναι και τα καταστήματα, ο τοπικός χαρακτήρας, τα εστιατόρια και η γραφικότητα της πόλης. Τα Σκόπια, τουλάχιστον όσο τα γνωρίζω, έχουν τουριστικές δυνατότητες. Ενδιαφέροντα σημεία είναι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Κάλε, η Πέτρινη Γέφυρα.
Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα μέρη που θα μπορούσαν να ενθουσιάσουν τους τουρίστες. Τα μνημεία, όμως, είναι μία λιγάκι φασιστική παράμετρος. Ιδιαίτερα όταν δεν προέρχονται από κάποια ιστορική περίοδο. Τα σύγχρονα αγάλματα θα πρέπει πρωτίστως να αποτελούν καλλιτεχνικά έργα παρά μνημεία πεσόντων αγωνιστών. Θεωρώ τεράστιο λάθος το άγαλμα του Αλεξάνδρου του Μακεδόνα, το οποίο θα προκαλέσει οργή στην Ελλάδα και θα επιδεινώσει τα πράγματα. Σε τελική ανάλυση, θα πρέπει να δοθεί προσοχή ώστε να μην βρίθει μνημείων ένας χώρος. Άλλο τα καλλιτεχνικά έργα, δια των οποίων θα επιχειρήσουμε να διαμορφώσουμε κάποιο καλλιτεχνικό αίσθημα και αξία για την πόλη, και άλλο τα μνημεία ηρώων».
«Η δήλωσή σας πως δεν βλέπετε τίποτε το κακό στη διπλή φόρμουλα ως λύση στο ζήτημα της ονομασίας είχε θετική απήχηση στη “Μακεδονία”. Είσαστε ένας εκ των λίγων πολιτικών που είχαν το θάρρος να πουν κάτι τέτοιο. Πιστεύετε ότι είναι εφικτό ως Δήμαρχος να μεταφέρετε τη θέση σας στους Έλληνες πολίτες και να λάβετε τη στήριξή τους»;
Γ. Μπουτάρης: «Δεν ξέρω εάν μπορώ να την μεταφέρω και κατά πόσο θα λάβω στήριξη. Πιστεύω, όμως, ότι η διπλή φόρμουλα είναι μια πολύ καλή λύση, είτε η χώρα ονομαστεί ως Σλαβομακεδονία είτε ως “Μακεδονία του Βαρδάρη” είτε ως “Νέα Μακεδονία”. Αυτή είναι μια καλή λύση προκειμένου να βελτιωθούν οι σχέσεις. Ωστόσο, αυτό που μας ανησυχεί είναι η οικειοποίηση κάποιων προσώπων και γεγονότων. Οι Σλάβοι εμφανίσθηκαν στα Βαλκάνια τον 6ο αιώνα μ.Χ.. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι σε αυτή την περιοχή δεν ζούσαν πολύ νωρίτερα από αυτούς άλλοι λαοί. Το ότι εγκαταστάθηκαν σε αυτή την περιοχή και βρίσκονται εδώ χιλιάδες χρόνια σίγουρα τους δίνει τη δυνατότητα να αποκαλούνται Μακεδόνες. Είναι, όμως, αναγκαίο να υπάρξει και ένας ιδιαίτερος χαρακτηρισμός ώστε να γίνει διαφοροποίηση, διότι εδώ υπήρχαν Μακεδόνες και νωρίτερα. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα που πρέπει να καταστούν σαφή σε όλους. Αυτό που με εκπλήσσει είναι γιατί ένας Σλάβος ή μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων που κατάγονται από τους Σλάβους, οι οποίοι ως λαός έχουν κάνει τόσο πολλά πράγματα και έχουν μια σημαντική Ιστορία για την οποία πρέπει να είναι υπερήφανοι, αναζητούν και επιθυμούν άλλα πράγματα και άλλη Ιστορία με την οποία να είναι υπερήφανοι. Αυτό πράγματι με εκπλήσσει. Για μένα είναι πολύ καλή ιδέα το όνομα Σλαβομακεδονία, καλύτερο από το Βόρεια ή Νέα Μακεδονία. Το ζήτημα αυτό θα παραμείνει για μένα αίνιγμα, αλλά πιστεύω ότι με τη σύνθετη ονομασία θα υπάρξει μια καλή λύση για όλους μας».
«Είσαστε υποστηρικτής της θέσης πως ο εθνικισμός και ο πατριωτισμός δεν βοηθούν κανέναν. Πρόσφατα είχατε δηλώσει ότι δεν χρειάζεται να ανεμίσετε την ελληνική σημαία για να δείξετε ότι αγαπάτε το κράτος. Ποιά είναι η διαχωριστική γραμμή μεταξύ πατριωτισμού και νεο-πατριωτισμού και γιατί στα Βαλκάνια συνεχίζουν να υπάρχουν τέτοιου είδους νοσηρά συμπτώματα»;
Γ. Μπουτάρης: «Τα σύνορα των βαλκανικών κρατών έχουν διαμορφωθεί με βάση το πού έχει σταματήσει ο στρατός, ανερώτητα και δίχως σχέδιο, μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τους βαλκανικούς πολέμους. Αυτό δημιούργησε την ανάγκη να οικοδομηθεί ταυτότητα, να ξέρεις ποιός είσαι. Εδώ έγκειται και το πρόβλημα με τα Σκόπια. Για να ξέρεις ποιός είσαι, πρέπει όλοι γύρω σου να (σ.σ. μην) είναι όμοιοί σου. Αυτή η ανασφάλεια που υπάρχει σχετικά με την ταυτότητα δημιουργεί εθνικο-πατριωτικές κορώνες και υψώνει τοίχους που αποτελούν τρόπο έκφρασης του φανατισμού. Με τον φανατισμό ποτέ δεν μπορεί να βρεθεί λύση. Πρέπει να δούμε πιο ήρεμα τα πράγματα, να δούμε τί είχε προηγηθεί και βάσει της Ιστορίας να διαμορφώσουμε το μέλλον».
-Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρή οικονομική κρίση. Θεωρείτε ότι η διευθέτησή της θα την οδηγήσει σε πολιτικό εκσυγχρονισμό ή θα την ωθήσει σε πιο ακραία ρητορική;
Γ. Μπουτάρης: «Τα οικονομικά μέτρα που λαμβάνει η Κυβέρνηση στην Ελλάδα, οπωσδήποτε θα δημιουργήσουν πολλές αναταράξεις στην οικονομία και αυτό οδηγεί στη διαμόρφωση νέων καταστάσεων, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν προς την αλλαγή και τον εκσυγχρονισμό των πολιτικών θέσεων. Είμαι αισιόδοξος και νομίζω πως τα πράγματα θα οδεύσουν προς το καλύτερο».
-Και στην Ελλάδα και στη “Μακεδονία” συνεχίζουν να εκδηλώνονται περιστατικά βανδαλισμού εκ μέρους ακραίων οργανώσεων, τα οποία προκαλούν ανασφάλεια σε κάποιους πολίτες που θέλουν να ταξιδεύσουν. Με ποιόν τρόπο θα μπορούσαν να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα ώστε να μην δημιουργείται φόβος στους πολίτες»;
Γ. Μπουτάρης: «Φανατικοί υπάρχουν παντού. Ωστόσο, εάν χαμηλώσουμε λίγο τους τόνους στο ζήτημα της ονομασίας νομίζω πως θα καταφέρουμε να ελαττώσουμε αυτά τα επεισόδια. Νομίζω ότι το νέο άγαλμα του Αλεξάνδρου στα Σκόπια θα αποτελέσει μεγάλη εστία προβλημάτων. Φαίνεται πως ο Νίκολα Γκρούεβσκι επιδιώκει, για προσωπικό του όφελος, να διατηρήσει μία κατάσταση η οποία μάς κρατά όλους όμηρους του εθνικοπατριωτισμού. Ο μοναδικός τρόπος να αλλάξει αυτή η κατάσταση είναι να χαμηλώσουμε τους τόνους στις συνομιλίες για το όνομα. Ωστόσο, στην ΠΓΔΜ πρέπει να κατανοήσετε ότι πρέπει να γίνουν επιπρόσθετες υποχωρήσεις, διότι αυτό που έχει γίνει μέχρι τώρα δεν αρκεί. Η εθνικιστική αυτή πολιτική δεν είναι δίχως επιπτώσεις».
-Τί θα συμβουλεύατε να γίνει ώστε να έρθουν εγγύτερα οι πολίτες των δύο κρατών, να κατανοήσουν τα καθημερινά προβλήματα και να διαπιστώσουν ότι πέρα από τα πράγματα που τους χωρίζουν υπάρχουν και πολλά που τους ενώνουν;
Γ. Μπουτάρης: «Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω των ΜΜΕ, των σχολικών βιβλίων, των συνεντεύξεων, της ανταλλαγής… Μία τέτοια προσπάθεια γίνεται μέσω της συνεργασίας με το Καβάνταρτσι για την προσέγγιση των αξόνων του κρασιού. Το πρόγραμμα αυτό βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας και θα εφαρμοστεί και στην περιοχή της Πρέσπας. Αυτή την περίοδο πραγματοποιούμε συσκέψεις για να δούμε προς ποιά κατεύθυνση θα υλοποιηθεί η συνεργασία ώστε να αναπτυχθούν και να συνεργαστούν οι άξονες του κρασιού στην περιοχή. Τέτοιου είδους παραδείγματα συνεργασίας θα αποδείξουν πως είναι εντελώς ανώφελες οι εθνικιστικές καυχήσεις».
-Επί δεκαετίες συμμετέχετε άμεσα σε επιχειρήσεις κρασιών στην Ελλάδα. Ποιά έκβαση μπορεί να αναμένεται σχετικά με τον όρο “μακεδονικό κρασί”;
Γ. Μπουτάρης: «Το πρόβλημα αυτό προέκυψε διότι στην Ελλάδα έχουμε ζητήσει μέσω των διεθνών θεσμών να εφαρμόζεται η απόφαση ώστε στα γερμανικά καταστήματα το μοναδικό κρασί με ετικέτα “μακεδονικό” να προέρχεται από την Ελλάδα. Σύμφωνα με τα συμπεφωνηθέντα με την ΕΕ, το κρασί που προέρχεται από μία συγκεκριμένη περιοχή της Ελλάδας φέρει την ονομασία “μακεδονικό κρασί”, διότι παράγεται στην περιοχή της Μακεδονίας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους κανονισμούς, το όνομα του κρασιού που παράγεται σε μία τοποθεσία συνήθως προκύπτει από το χαρακτηριστικό όνομα της περιοχής. Όταν εκ μέρους των Σκοπίων χρησιμοποιείται το όνομα “μακεδονικό κρασί” προκαλείται σύγχυση, διότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ, “μακεδονικό κρασί” είναι αυτό που παράγεται στην ελληνική περιοχή της Μακεδονίας. Τα Σκόπια ως χώρα διατείνονται ότι έχουν δικαίωμα στον όρο μακεδονικό, κάτι που δεν ευσταθεί, διότι στον ΟΗΕ η χώρα συνεχίζει να φέρει την ονομασία FYROM. Κάποιες από τις ελληνικές οινοποιΐες, μεταξύ των οποίων και η δική μου, συνεργάζονται με οινοποιΐες από το Καβάνταρτσι, αλλά, δυστυχώς, έχουμε το ίδιο πρόβλημα και διαφωνούμε σχετικά με την ονομασία του κρασιού».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.