Του Τάσου Τέλλογλου, www.protagon.gr, 27.8.11
Τον Ιανουάριο του 1984 ένας νεαρός αμερικάνος μιλάει στη γενική συνέλευση μιας επιχείρησης στο Κουπερτίνο της Καλιφόρνια. Μοιάζει με χίπυ. Για να αρχίσει την ομιλία του επιλέγει ένα στίχο του Μπόμπ Ντύλαν: The times they are a changing λέει και προειδοποιεί τους μετόχους που τον κοιτούν μάλλον με ανοιχτό στόμα: «Ανοίξτε τα μάτια σας και μην βιάζεστε να μιλήσετε. Διότι ο τροχός γυρίζει. Οι χαμένοι του σήμερα θα έχουν κερδίσει αύριο. Γιατί οι καιροί τώρα αλλάζουν…» Θυελλώδη χειροκροτήματα για τον Στήβ Τζόμπς. Ο άνθρωπος δεν είχε χρήματα να φάει σαν φοιτητής και έτρωγε στην καντίνα των Χαρε Κρίσνα, μάζευε μπουκάλια αναψυκτικών για να συγκεντρώσει τα χρήματα και το μόνο που είχε σπουδάσει ήταν καλλιγραφία. Αλλά ο χαμένος του χθες όταν μιλούσε στη γενική συνέλευση ήταν ήδη εκατομμυριούχος και είχε ήδη φτιάξει τον πρώτο προσωπικό υπολογιστή.
Λίγο καιρό μετά το περιστατικό αυτό ο Τζόμπς, που είχε μοναδικό ταλέντο να φτιάχνει ομάδες, ρώτησε ένα στέλεχος της Pepsi αν θέλει να συνεχίσει να πουλάει ζαχαρωμένο νερό ή αν θα ήθελε να «αλλάξει τον κόσμο». Ο άνθρωπος που δέχθηκε το ερώτημα ήρθε στην Apple και έστειλε τον Τζόμπς στο σπίτι του. Ο Τζόμπς έφτιαξε μία άλλη δική του εταιρεία την Next καθώς και την Graphic Group που μετονομάστηκε σε Pixar. Μέσω αυτής ο Τζόμπς έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της Disney to 2005. Aκολούθησαν I tunes, iphone,I pad, ο Τζόμπς άλλαξε τον κόσμο όπως είχε υποσχεθεί.
Οι περισσότεροι «πετυχημένοι» επιχειρηματίες πουλούν συντηρώντας ο,τι παρέλαβαν, ο Τζόμπς το συνέτριψε. Σχεδόν ποτέ δεν έκανε έρευνα αγοράς σε μία χώρα που είναι «ιερή αγελάδα». Για δύο λόγους:
- «…Δεν μπορείς να ρωτήσεις τους πελάτες τι θέλουν και στη συνέχεια να τους το δώσεις . Μέχρι να τους το δώσεις θέλουν κάτι διαφορετικό…».
- «..Η Apple δεν κάνει έρευνα αγοράς. Δεν μας ενδιαφέρει τι θέλουν οι άλλοι άνθρωποι αλλά τι θέλουμε εμείς. Και πληρωνόμαστε ώστε να το κάνουμε τόσο καλό ώστε να το θέλουν και οι άλλοι…»
- «…Αυτό που ξεχωρίζει τον ηγέτη από εκείνον που ακολουθεί είναι η καινοτομία…»
Το 2005 ο Τζόμπς μίλησε στους τελειόφοιτους του Στανφορντ εξηγώντας σε ένα τέταρτο τι κάνει τη δική του επιχειρηματικότητα διαφορετική από την επιχειρηματικότητα των άλλων. Όταν τον ακούσετε ίσως σκεφτείτε τι μας λείπει ακόμα για την περίφημη ανάπτυξη.
- «…Δεν μπορείς να ρωτήσεις τους πελάτες τι θέλουν και στη συνέχεια να τους το δώσεις . Μέχρι να τους το δώσεις θέλουν κάτι διαφορετικό…».
- «..Η Apple δεν κάνει έρευνα αγοράς. Δεν μας ενδιαφέρει τι θέλουν οι άλλοι άνθρωποι αλλά τι θέλουμε εμείς. Και πληρωνόμαστε ώστε να το κάνουμε τόσο καλό ώστε να το θέλουν και οι άλλοι…»
- «…Αυτό που ξεχωρίζει τον ηγέτη από εκείνον που ακολουθεί είναι η καινοτομία…»
Το 2005 ο Τζόμπς μίλησε στους τελειόφοιτους του Στανφορντ εξηγώντας σε ένα τέταρτο τι κάνει τη δική του επιχειρηματικότητα διαφορετική από την επιχειρηματικότητα των άλλων. Όταν τον ακούσετε ίσως σκεφτείτε τι μας λείπει ακόμα για την περίφημη ανάπτυξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.