Του Ρούσου Βρανά, ΝΕΑ, 14.3.11
Η εξέλιξη του ανθρώπου; Η κοινωνική πρόοδος; Η εργασία για όλους; Η παιδεία; Η δηµιουργικότητα; Οχι. Τίποτε από αυτά. Ποιο είναι λοιπόν σήµερα το νέο περιεχόµενο της περίφηµης «ευρωπαϊκής ιδέας»; Η ανταγωνιστικότητα Ετσι αποφασίζει να βαδίσει στο µέλλον η Ευρώπη. Με έναν οδοστρωτήρα που θα ρίξει τον έναν εργαζόµενο εναντίον του άλλου, θα ισοπεδώσει µισθούς, εργασία, κοινωνική προστασία, συντάξεις, δηµόσιες υπηρεσίες, θα αυξήσει τους φόρους για τους πολλούς και θα µειώσει τους φόρους για τους λίγους. Αυτό είναι το νόηµα της περίφηµης «βοήθειας προς τις χώρες που βρίσκονται σε δυσκολία». Οµως, όσο ακόµη αυτές οι χώρες θα στραγγαλίζονται και οι υπόλοιπες θα υποβάλλονται σε σκληρή λιτότητα, η κρίση δεν πρόκειται να υποχωρήσει. Επειδή δεν είναι ούτε κρίση χρέους ούτε ελλειµµάτων, αλλά κρίση υπερσυσσώρευσης. Πάνω στα ερείπια της κρίσης που καπνίζουν ακόµη νέες τεράστιες περιουσίες δηµιουργούνται, κάτω από την οργισµένη µατιά των λαών που τους ζητούνται διαρκώς νέεςθυσίες. Γιατιςµεγάλες τράπεζες, ηκρίση που ξέσπασετο 2008 δεν είναι παράµια µακρινή ανάµνηση. Εξακολουθούν ναγεµίζουν τα ταµεία τους και µάλιστα µε κρατικό χρήµα. Η πραγµατική οικονοµίαδεν µπορεί να φτάσει τα τεράστια κέρδητους. Αντίθετα, ατροφεί,καθώς τα κεφάλαια µεταναστεύουν στη χρηµατοπιστωτική βιοµηχανία, που συσσωρεύει χρήµα ετοιµάζοντας την επόµενη κερδοσκοπική της κίνηση, µετη σιγουριά πως ταόποια κέρδη της θα παραµείνουν ιδιωτικά, ενώ τηζηµιά θα τηνπληρώσουν πάλιοι λαοί. Η ολιγαρχία του χρήµατος έχει κυριαρχήσει σε ολόκληρη την οικονοµία και επηρεάζει και ελέγχει τον πολιτικό µηχανισµό. Η συγκέντρωση του χρήµατος σε λίγα χέρια είναιτόσο µεγάλη, λέει ο οικονοµικόςαναλυτής Τσαρλς Χιου Σµιθ, πουη οικονοµία κινδυνεύει να εκραγεί.
Οι ευρωπαϊκές...
... ηγεσίες, από τότε που άρχισε η περιπέτεια του ευρώ, πριν απόείκοσι χρόνια, µας είχαν υποσχεθεί να ζήσουµε ευτυχισµένοιµέσα σε ένα ψέµα: σε µια Νοµισµατική Ενωση που έκλεινε τα µάτια µπροστά στις οικονοµικές ανισότητες των χωρών της. Η κρίσητης ευρωζώνης απέδειξε πως τα πράγµατα είναι αλλιώς. Οµως οι ψεύτες επιµένουν στο ψέµα τους:αν υπάρχει κρίση, πρέπει να είναι δηµοσιονοµική. Και η απάντηση είναιη λιτότητα.«Είναι εκπληκτικό πώς όλη αυτή η κρίση παρουσιάστηκε ως δηµοσιονοµική», λέει ο οικονοµολόγος Πολ Κρούγκµαν. «Τα ελλείµµατα, που είναι ασφαλώς αποτέλεσµα της κρίσης, παρουσιάστηκαν αναδροµικά ωςη αιτία της. Και όπου υπάρχει τέτοια στρεβλή άποψη, η οικονοµία είναι καταδικασµένη να χαθεί».
Η αυταπάτη...
... της ολιγαρχίας είναι αυτή: πως θα συνεχίσει να προσθέτει στα πλούτη της, ενώ το εξαρθρωµένο σώµα της κοινωνίας θα εξακολουθήσει αδιαµαρτύρητα να δέχεται παντού ολοένα και πιο βαθιά πλήγµατα. Σε κάθε µας βήµα, όµως, ποτέ δεν ξέρουµε αν βαδίζουµε πάνω σε σπαρτά ή πάνωσε συντρίµµια, έγραφεο Αλφρέντ ντε Μυσέ στην «Εξοµολόγηση ενός παιδιούτου αιώνα του». ∆εν είναι τυχαίο που το έγραψε αυτό ανάµεσα σε δύο επαναστάσεις (1830 και 1848).
Οι ευρωπαϊκές...
... ηγεσίες, από τότε που άρχισε η περιπέτεια του ευρώ, πριν απόείκοσι χρόνια, µας είχαν υποσχεθεί να ζήσουµε ευτυχισµένοιµέσα σε ένα ψέµα: σε µια Νοµισµατική Ενωση που έκλεινε τα µάτια µπροστά στις οικονοµικές ανισότητες των χωρών της. Η κρίσητης ευρωζώνης απέδειξε πως τα πράγµατα είναι αλλιώς. Οµως οι ψεύτες επιµένουν στο ψέµα τους:αν υπάρχει κρίση, πρέπει να είναι δηµοσιονοµική. Και η απάντηση είναιη λιτότητα.«Είναι εκπληκτικό πώς όλη αυτή η κρίση παρουσιάστηκε ως δηµοσιονοµική», λέει ο οικονοµολόγος Πολ Κρούγκµαν. «Τα ελλείµµατα, που είναι ασφαλώς αποτέλεσµα της κρίσης, παρουσιάστηκαν αναδροµικά ωςη αιτία της. Και όπου υπάρχει τέτοια στρεβλή άποψη, η οικονοµία είναι καταδικασµένη να χαθεί».
Η αυταπάτη...
... της ολιγαρχίας είναι αυτή: πως θα συνεχίσει να προσθέτει στα πλούτη της, ενώ το εξαρθρωµένο σώµα της κοινωνίας θα εξακολουθήσει αδιαµαρτύρητα να δέχεται παντού ολοένα και πιο βαθιά πλήγµατα. Σε κάθε µας βήµα, όµως, ποτέ δεν ξέρουµε αν βαδίζουµε πάνω σε σπαρτά ή πάνωσε συντρίµµια, έγραφεο Αλφρέντ ντε Μυσέ στην «Εξοµολόγηση ενός παιδιούτου αιώνα του». ∆εν είναι τυχαίο που το έγραψε αυτό ανάµεσα σε δύο επαναστάσεις (1830 και 1848).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.