Του Ρούσσου Βρανά, ΝΕΑ 21.12.10
Ο χαµός της µεγάλης ελληνίστριας Ζακλίν ντε Ροµιγί, µετά τον Βιντάλ-Νακέ και τον Ζαν-Πιερ Βερνάν, µας αφήνει ακόµη πιο εκτεθειµένους απέναντι στους βαρβάρους. Ποιο είναι το πιο δηµοφιλές βιντεοπαιχνίδι στονκόσµο; Ο «Θεός του πολέµου», όπου ένας ρωµαλέος Περσέας αναλαµβάνει να εξοντώσει απόκοσµα πλάσµατα. Οι περιπέτειες του Χάρι Πότερ βρίθουν από υπαινιγµούς που παραπέ µπουν σε ελληνικού ςµύθους. Και ένασωρό παραµύθια και θρύλοι βασισµένοι στον Ησίοδο και τον Οµηρο διαβάζονται ακόµη. «Για να βρει κανείς τους αρχαίους Ελληνες, δεν είναι καν ανάγκη να ανοίξει ένα βιβλίο», γράφει η Μαρί-Σαντρίν Σγκερί στο περιοδικό «Λε Πουέν». «Φτάνει να µπει σε ένα σούπερ µάρκετ». Ακόµη καιτο µάρκετινγκ δεν κάνει χωρίς τους κλασικούς: ο καθηγητής της Φιλολογίας Ροµπέρ Ντελόρ µέτρησε περίπου 700 µάρκες που παραπέµπουν στην αρχαιότητα, από τα αυτοκίνητα Volvo µέχρι το άρωµα Kouros. Η αρχαιότητα πουλάει, όχι όµως και οι κλασικές σπουδές.
Από το καλοκαίρι. οι κλασικές σπουδές δέχονται βαρβαρικές επιθέσεις σε µεγάλες και σηµαντικές χώρες της Ευρώπης. Η Γαλλία κόβει τις ώρες διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής γλώσσας στα λύκεια. Και η Βρετανία τις καταργεί σε πανεπιστήµια. Ολοι επικαλούνται την κρίση για τις περικοπές. Εχουν πάψει λοιπόν οι κλασικές σπουδές να θεωρούνται προσοδοφόρες; Και όµως, «στην Αµερική», όπως έγραφε ο Ντέιβιντ Κόνσταν, καθηγητήςστο Πανεπιστήµιο Μπράουν, «όσοι θέλουν να σπουδάσουν Ιατρικήή Νοµικά, πρέπει να παρακολουθήσουν πρώτα µαθήµατα κλασικής παιδείας. Ο αρχαίος πολιτισµός θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ από την ελίτ και προσελκύει πολύ καλούς φοιτητές». Αντίθετα, στην Ευρώπη οι φιλόλογοι δίνουν µάχες χαρακωµάτων.Οπως ο καθηγητής της Φιλολογίας Ογκιστίν ντ’Ιµιέρ, µετο βιβλίο του «Ο Οµηρος και ο Σαίξπηρ στα προάστια» που, όπως λένε, «έκλεψε τα αρχαία ελληνικά από τους πλούσιους για να τα δώσει στους φτωχούς». Τι γυρεύουν όµως τα αρχαία ελληνικά στα φτωχά παρισινά προάστια, που κάθε τόσο παίρνουν φωτιά;
Απαντούν οι ίδιοι οι µαθητές του καθηγητή: διαβάζουµε τη µυθολογία, τη γραµµατική, την ετυµολογία, επειδή µας δίνουν µια γνώση παραπάνω από τους άλλους. Ολα αυτά σε ένα φτωχό λύκειο, ένα από τα χειρότερα, όπως έλεγαν οι στατιστικές. Χειµώνας 2003: Ο Ογκιστίν ντ’Ιµιέρ καιέξι πρώην µαθητές του αποφασίζουν να δηµιουργήσουν ένα δίκτυο αλληλεγγύης µε τους µαθητές, µε βασικό τους στόχο την επιβίωση των ελληνικών και των λατινικών. Κάθε χρόνο επαναλαµβάνουν το ίδιο µοτίβο: Τα ελληνικά και τα λατινικά είναι οι καλύτεροι φορείς της ισότητας! Μερικά χρόνια αργότερα: Εκατοντάδες µαθητές έχουν γίνει πια φοιτητές µεγάλων σχολών, καθηγητές, γιατροί, δικηγόροι. Μια έκρηξη φωτός, όπως έλεγε η Ζακλίν ντε Ροµιγί: «Αυτό που λατρεύω στα ελληνικά κείµενα, είναι η συνάντηση µε τη γέννηση της έλλογης σκέψης, η έκρηξη φωτός που πρωτοφάνηκε σε έναν κόσµο αµήχανο και σκοτεινό».
Οι κλασικές...
... σπουδές µπορεί να απειλούνται, αλλά οι Ελληνες και οι Ρωµαίοι αντιστέκονται στους βαρβάρους.
Από το καλοκαίρι. οι κλασικές σπουδές δέχονται βαρβαρικές επιθέσεις σε µεγάλες και σηµαντικές χώρες της Ευρώπης. Η Γαλλία κόβει τις ώρες διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής γλώσσας στα λύκεια. Και η Βρετανία τις καταργεί σε πανεπιστήµια. Ολοι επικαλούνται την κρίση για τις περικοπές. Εχουν πάψει λοιπόν οι κλασικές σπουδές να θεωρούνται προσοδοφόρες; Και όµως, «στην Αµερική», όπως έγραφε ο Ντέιβιντ Κόνσταν, καθηγητήςστο Πανεπιστήµιο Μπράουν, «όσοι θέλουν να σπουδάσουν Ιατρικήή Νοµικά, πρέπει να παρακολουθήσουν πρώτα µαθήµατα κλασικής παιδείας. Ο αρχαίος πολιτισµός θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ από την ελίτ και προσελκύει πολύ καλούς φοιτητές». Αντίθετα, στην Ευρώπη οι φιλόλογοι δίνουν µάχες χαρακωµάτων.Οπως ο καθηγητής της Φιλολογίας Ογκιστίν ντ’Ιµιέρ, µετο βιβλίο του «Ο Οµηρος και ο Σαίξπηρ στα προάστια» που, όπως λένε, «έκλεψε τα αρχαία ελληνικά από τους πλούσιους για να τα δώσει στους φτωχούς». Τι γυρεύουν όµως τα αρχαία ελληνικά στα φτωχά παρισινά προάστια, που κάθε τόσο παίρνουν φωτιά;
Απαντούν οι ίδιοι οι µαθητές του καθηγητή: διαβάζουµε τη µυθολογία, τη γραµµατική, την ετυµολογία, επειδή µας δίνουν µια γνώση παραπάνω από τους άλλους. Ολα αυτά σε ένα φτωχό λύκειο, ένα από τα χειρότερα, όπως έλεγαν οι στατιστικές. Χειµώνας 2003: Ο Ογκιστίν ντ’Ιµιέρ καιέξι πρώην µαθητές του αποφασίζουν να δηµιουργήσουν ένα δίκτυο αλληλεγγύης µε τους µαθητές, µε βασικό τους στόχο την επιβίωση των ελληνικών και των λατινικών. Κάθε χρόνο επαναλαµβάνουν το ίδιο µοτίβο: Τα ελληνικά και τα λατινικά είναι οι καλύτεροι φορείς της ισότητας! Μερικά χρόνια αργότερα: Εκατοντάδες µαθητές έχουν γίνει πια φοιτητές µεγάλων σχολών, καθηγητές, γιατροί, δικηγόροι. Μια έκρηξη φωτός, όπως έλεγε η Ζακλίν ντε Ροµιγί: «Αυτό που λατρεύω στα ελληνικά κείµενα, είναι η συνάντηση µε τη γέννηση της έλλογης σκέψης, η έκρηξη φωτός που πρωτοφάνηκε σε έναν κόσµο αµήχανο και σκοτεινό».
Οι κλασικές...
... σπουδές µπορεί να απειλούνται, αλλά οι Ελληνες και οι Ρωµαίοι αντιστέκονται στους βαρβάρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.