Της Γιωτας Mυρτσιωτη, Καθημερινή, 7.12.10
Κατάμεστες όμως οι κινηματογραφικές αίθουσες, ενώ sold-out είναι οι περισσότερες ταινίες.
Κατάμεστες όμως οι κινηματογραφικές αίθουσες, ενώ sold-out είναι οι περισσότερες ταινίες.
ΕΝΑΡΞΗ. Καθρέφτης της κοινωνίας που βιώνει την κρίση σε όλα τα επίπεδα αποτελεί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πόσο εύκολο ήταν το πέρασμα από τη λάμψη στη λιτότητα, από τα κόκκινα χαλιά και τα πολυέξοδα χάπενινγκ στις σεμνές τελετές, από τις περιττές κουβέντες στις λακωνικές ομιλίες και από τους προσκεκλημένους αστέρες σε λιγότερο ηχηρές αλλά εξίσου σημαντικές μορφές! Στον 51ο χρόνο του, το φεστιβάλ θαρρείς και αποτίναξε μέσα σε μια νύχτα τον περιττό αλλά λαμπερό μανδύα των τελευταίων χρόνων, αταίριαστο στον χαρακτήρα του θεσμού, για να βρει αυτό που του ταιριάζει. Ουσία και ρυθμό στις σκοτεινές αίθουσες, στις συζητήσεις για τις νέες τάσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Κατάμεστες είναι οι κινηματογραφικές αίθουσες, ενώ sold-out είναι οι περισσότερες ταινίες. Αυτός ήταν άλλωστε εξαρχής ο στόχος του νέου διευθυντή του φεστιβάλ, Δημήτρη Εϊπίδη, ο οποίος φέτος διευκολύνει τους σινεφίλ με τη συνεχή πληροφόρηση για τη διαθεσιμότητα των εισιτηρίων μέσω του site του φεστιβάλ. «Φεστιβάλ σημαίνει ταινίες πέρα από τα χολιγουντιανά πρότυπα, ταινίες που προσεγγίζουν τον άνθρωπο. Φεστιβάλ σημαίνει κοινό, να γεμίζουν οι αίθουσες με κόσμο, να στήνονται παρέες μετά τις προβολές και να συζητούν, να περνάει τυχαία κάποιος έξω από μια αίθουσα, να μπαίνει και να μένει», είπε χαρακτηριστικά στην τελετή έναρξης, υπό την πίεση, φέτος, των δυσκολιών που δημιουργούν τα χρέη και ο χαμηλός προϋπολογισμός και ενοχλημένος από τις συγκεντρώσεις των διαδηλωτών.
Λιτή και συρρικνωμένη, όπως το πρόγραμμα (164 ταινίες) και οι επίσημοι προσκεκλημένοι (140 από τους 540 δεκαήμερους), ήταν η εναρκτήρια τελετή, με συνοπτικές ομιλίες αλλά χωρίς επίσημη εκπροσώπηση από το ΥΠΟΤ στο «Ολύμπιον», όπου βρήκαν την κατάλληλη ευκαιρία οι σκηνοθέτες της πόλης να διαμαρτυρηθούν για το υπό ψήφιση κινηματογραφικό νομοσχέδιο, ενώνοντας τη συνθηματολογία με τους απλήρωτους εργαζομένους της περυσινής 50ής διοργάνωσης. Θύματα της κρίσης, η οποία διαπερνά τις συζητήσεις με τους δημιουργούς της 7ης Τέχνης στα πρώτα masterclasses. «Εσείς οι Ελληνες γνωρίζετε καλά τι σημαίνει κρίση. Το ’50 η γνωστή τότε εταιρεία παραγωγής Ντούγκα Φιλμς κατέρρευσε λόγω του πολιτικού σκηνικού. Τότε έγιναν μεγάλες περικοπές στον πολιτισμό και σταμάτησαν εντελώς οι παραγωγές. Οι κρίσεις – οικονομικές ή πολιτικές- μπορεί και να βοηθούν στη δημιουργικότητα. Περάσαμε κι εμείς κρίση στην Κροατία. Η σημαντικότερη κρίση όμως δεν ήταν η οικονομική, ήταν η άγρια μετάβαση -μέσα σε μια νύχτα- από τον σοσιαλισμό στον καπιταλισμό. Σήμερα ο πολιτισμός χρηματοδοτείται ακόμη, αν και σε μικρό ποσοστό. Τι θα γίνει αύριο, δεν ξέρω», ανέφερε ο 80χρονος Μποριβόι Ντοβνίκοβιτς-Μπόρντο χθες στο masterclass που παρέδωσε στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης». Ο θρύλος των κινουμένων σχεδίων, σκηνοθέτης ταινιών εμψύχωσης, εικονογράφος, σχεδιαστής κόμικς και γραφίστας, για τον οποίο το φεστιβάλ διοργανώνει μεγάλο αφιέρωμα, έκανε μια αναδρομή στην 60χρονη πορεία του. Τη σκυτάλη του masterclass παίρνει αύριο ο βραβευμένος με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών Tαϊλανδός Απιτσατπόνγκ Ουερασεθακούλ, με αφορμή τη ρετροσπεκτίβα που πραγματοποιεί το τμήμα «Ημέρες Ανεξαρτησίας»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.