Σελίδες

Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Παιδεία: αλλαγές με συναίνεση

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, Κύριο άρθρο, τα βασικά σημεία του κειμένου για τη διαβούλευση και ρεπορτάζ για τη σύνοδο των πρυτάνεων, 25.10.10
Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ των αλλαγών στην ανώτατη εκπαίδευση είναι πανθομολογούμενη. Και έχουν συμφωνήσει σ' αυτήν, κατά καιρούς, οι εκπρόσωποι της πολιτείας και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Φαίνεται, όμως, ότι η συμφωνία ήταν στα γενικά. Και όταν φτάνει η ώρα της εξειδίκευσης, οι διαφωνίες είναι δεδομένες. Σε τέτοιο βαθμό, που να οδηγήσουν σε σύγκρουση και αναταραχή στις σχολές; Αυτό θα εξαρτηθεί από τη διάθεση και την ικανότητα των δύο πλευρών να οδηγηθούν σε συνεννόηση. Πάντως, οι πρώτες διαφωνίες φαίνονται αγεφύρωτες, μετά την παρουσίαση των κυβερνητικών προτάσεων στη Σύνοδο των πρυτάνεων, οι οποίοι τις απέρριψαν εξαρχής, προβάλλοντας τη βασική ένσταση της αντισυνταγματικότητας. Η κατάσταση στην ανώτατη εκπαίδευση είναι προβληματική.
Χωρίς να λείπουν οι τιμητικές εξαιρέσεις, τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν μπορούν σήμερα να διεκδικήσουν αξιόλογες θέσεις στον ευρωπαϊκό -και παγκόσμιο- χάρτη της εκπαίδευσης. Πολλές σχολές, αμφίβολης χρησιμότητας, έχουν διασπαρεί ανά την Ελλάδα. Τα κριτήρια ίδρυσής τους δεν ήταν ακαδημαϊκά, αλλά πελατειακά.
Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ των ιδρυμάτων στηρίζεται σε νόμο της δεκαετίας του '80. Και σχεδόν όλες οι πλευρές έχουν παραδεχτεί ότι, μέσα σ' αυτές τις σχεδόν τρεις δεκαετίες, κυριάρχησαν η αδιαφάνεια και η συναλλαγή στην ανάδειξη των οργάνων τους. Συναλλαγή μεταξύ καθηγητών και φοιτητών -ακριβέστερα των φοιτητικών παρατάξεων.
ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ αναξιοκρατίας, συναλλαγής, διαφθοράς και οικογενειοκρατίας έχουν καταγγελθεί, κατά καιρούς, στην εκλογή των καθηγητών, οι οποίοι, σε ορισμένες σχολές, αποτελούν κλειστές κάστες. Η δυσκολία ανάδειξης νέων επιστημόνων -και δη όσων προέρχονται από ιδρύματα του εξωτερικού- είναι δεδομένη. Η αξιολόγηση αποτελεί είδος εν ανεπαρκεία.
ΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗ σε όλα αυτά η υπουργός Παιδείας παρουσίασε ένα «προχωρημένο» σχέδιο αλλαγών, το οποίο, όμως, προκάλεσε την αντίδραση του συνόλου της ακαδημαϊκής κοινότητας. Την αντίδραση αυτή προκαλεί κυρίως η πρόβλεψη του κυβερνητικού σχεδίου να μπορούν να εκλέγονται πρυτάνεις και πρόεδροι των ΤΕΙ πρόσωπα έξω από την πανεπιστημιακή κοινότητα, ακόμα και αλλοδαποί. Θεωρώντας ορισμένες από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις αντισυνταγματικές, η Σύνοδος των πρυτάνεων αρνείται να δεχτεί ως βάση διαλόγου το κείμενο που παρουσίασε η υπουργός.
ΟΜΩΣ, ο χώρος της παιδείας είναι ο κατ' εξοχήν χώρος του διαλόγου και της συνεννόησης. Βεβαίως, η κυβέρνηση έχει την ευθύνη να νομοθετήσει. Ωστόσο, το προνόμιο αυτό, ειδικά όταν ασκείται για ζητήματα της παιδείας, δεν πρέπει να οδηγεί σε συγκρούσεις και αδιέξοδα. Δεν αρκεί η προβολή καλών προθέσεων. Η υπουργός καλείται να πείσει την ακαδημαϊκή κοινότητα ότι οι αλλαγές που προτείνει δεν αποσκοπούν στην υποβάθμιση των λειτουργών της. Και εκείνοι, από την πλευρά τους, να δώσουν τη μάχη για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου και όχι για την υπεράσπιση στενών συντεχνιακών κεκτημένων.
Η ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ και όχι οι άγονες συγκρούσεις πρέπει να είναι πρώτο μέλημα όλων. 

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΩΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ
Πρυτάνεις: θέτουν θέμα συνταγματικότητας

Σε ανοιχτή πλέον σύγκρουση οδηγείται το υπουργείο Παιδείας με την πανεπιστημιακή κοινότητα. Οι καταγγελίες των πρυτάνεων για αντισυνταγματική διοίκηση από εξωπανεπιστημιακούς και ξενόφερτους πρυτάνεις, δίνουν το στίγμα των αντιδράσεων στο τελικό κείμενο διαλόγου για τις αλλαγές στα ΑΕΙ, που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας, στη Σύνοδο των πρυτάνεων, το περασμένο Σάββατο, στην Κρήτη
Η διοίκηση, από συμβούλια με μέλη (και) εξωπανεπιστημιακούς, η εισαγωγή πρυτάνεων από το εξωτερικό και η ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, με την επιβολή σκληρών όρων ανταγωνιστικότητας σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας (από τη χρηματοδότηση έως την επιλογή προσωπικού), αποτελούν το καυτό τρίπτυχο της αντιπαράθεσης.
Δεν αποσοβήθηκε η κρίση. Ηταν αναμενόμενη και δεν βοήθησε η απόφαση να μοιραστεί στα ίδια τα Ιδρύματα η «καυτή πατάτα» των ρυθμίσεων για τους όρους φοίτησης (προαπαιτούμενα, εξεταστικές, αξιολογήσεις, κ.ά.) μετά το πρώτο έτος. Το ίδιο άκαρπη φαίνεται να είναι η αόριστη προσθήκη της «εκπροσώπησης φοιτητών και λοιπού μη ακαδημαϊκού προσωπικού» στο Συμβούλιο Διοίκησης, όπως και η παραπομπή σε διαβούλευση του ζητήματος της «σύνθεσης του Συμβουλίου, των χαρακτηριστικών των μελών του και του τρόπου συγκρότησής του». Τουναντίον, εντείνεται η καχυποψία για τις προθέσεις του υπουργείου σχετικά με το επόμενο βήμα.
Είναι ενδεικτικές οι διαρροές και οι υποψίες, που συνοδεύουν τις αόριστες επίσημες αναφορές (που διατηρήθηκαν ως είχαν στο πρώτο κείμενο των Δελφών) σε κρίσιμα ζητήματα, όπως το σύστημα εγγραφής των φοιτητών στα προγράμματα σπουδών και όλες οι μετέπειτα διαδικασίες παρακολούθησης σπουδών, η εκλογή των καθηγητών, η συγκρότηση των εκλεκτορικών σωμάτων, οι αρμοδιότητες της Συγκλήτου, ο ρόλος των τμημάτων κ.ά.
Σύσσωμη η κοινότητα των ελληνικών ανώτατων Ιδρυμάτων καταγγέλλει την «επίθεση στο δημόσιο πανεπιστήμιο». Πρυτάνεις και πανεπιστημιακοί δηλώνουν ότι αυτό το κείμενο δεν μπορεί να αποτελέσει βάση διαλόγου, με τους πρώτους να προγραμματίζουν έκτακτη σύνοδο στις αρχές Δεκεμβρίου (10, 11, 12), όπου θα ανακοινώσουν τις δικές τους προτάσεις, ενώ οι φοιτητές εμφανίζονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους.
«Εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας και ακαδημαϊκής λειτουργίας», δήλωσαν οι πρυτάνεις, αμέσως μετά την παρουσίαση των προτάσεων από την κ. Διαμαντοπούλου, με την επισήμανση μάλιστα της πολλαπλής αντισυνταγματικότητας.
«Δεν έχει νόημα να συζητήσουμε οτιδήποτε άλλο, αν δεν λυθεί το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας στη διοίκηση των Ιδρυμάτων. Είναι η βασική προϋπόθεση που θέτουμε», δήλωσε στην «Ε» ο πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, εξηγώντας την πολλαπλότητα της αντισυνταγματικότητας, η οποία συνίσταται στα εξής σημεία:
α) Μεταφορά αρμοδιοτήτων διοίκησης από τα πανεπιστήμια σε εξωπανεπιστημιακό θεσμό (σ.σ.: Συμβούλιο Διοίκησης), ήτοι ετεροδιοίκηση αντί αυτοδιοίκησης.
β) Δυνατότητα να γίνουν πρυτάνεις/πρόεδροι ΤΕΙ και εξωπανεπιστημιακοί και μάλιστα από ξένη χώρα. «Μπορεί να έρθει ως υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων ένας Αραβας;», αναρωτήθηκε ο κ. Μυλόπουλος.
γ) Κατάργηση διαδικασιών εκλογής πρυτάνεων. Ο διορισμός τους από τα συμβούλια θέτει και ζήτημα αντιακαδημαϊκότητας. Η αλυσίδα των διορισμών (το συμβούλιο τον πρύτανη, εκείνος τους κοσμήτορες, κ.ο.κ.).
Το προσεχές διάστημα, δήλωσαν οι πρυτάνεις, θα γίνει διαβούλευση εντός των Ιδρυμάτων, ώστε να παρουσιαστούν οι προτάσεις (που θα επεξεργαστούν επιτροπές της Συνόδου) για την «ανασυγκρότηση του πανεπιστημίου με γνώμονα το συμφέρον της Παιδείας και της ελληνικής κοινωνίας», όπως αναφέρεται στο ψήφισμα της Συνόδου.
«Το συγκεκριμένο κείμενο του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί με κανένα τρόπο να αποτελέσει τη βάση για τη διαβούλευση», δηλώνει η ΠΟΣΔΕΠ, παραθέτοντας τρεις λόγους:
α) Πρόκειται για ένα κείμενο κατώτερο των περιστάσεων, των πραγματικών αναγκών του ελληνικού πανεπιστημιακού συστήματος, της ελληνικής κοινωνίας -ειδικά στις σημερινές δραματικές συνθήκες- και της νέας γενιάς.
β) Οικοδομείται στη βάση της θεώρησης ότι το σημερινό πανεπιστήμιο είναι διαλυμένο και χαρακτηρίζεται από αδιαφάνεια, αναξιοκρατία, διαφθορά και μετριότητα, χωρίς να αναγνωρίζει ούτε το τεράστιο έργο που επιτελείται από συναδέλφους υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων ούτε τις νησίδες αριστείας στην έρευνα και τη διδασκαλία.
γ) Αναδεικνύει διάφορα δευτερεύοντα και -πιστεύουμε σκόπιμα- αγνοεί σημαντικά κεντρικά και χρόνια προβλήματα του ακαδημαϊκού χώρου, ενώ εμπεριέχει στοιχεία των οποίων η συνταγματικότητα αμφισβητείται έντονα.*

Η παραίτηση της Θ. Δραγώνα

Την παραίτησή της υποβάλλει σήμερα στην υπουργό Αννα Διαμαντοπούλου η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα.
Το μάθημα της Ιστορίας και το εάν αυτό θα είναι μάθημα υποχρεωτικό ή μάθημα επιλογής στο Λύκειο, η διαρροή πρότασης μιας επιτροπής που είχε συστήσει η ίδια, για το νέο Λύκειο, και οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, στην κυβέρνηση και σε στελέχη του ΠΑΣΟΚ ανάγκασαν τη Θάλεια Δραγώνα να παραιτηθεί από τη θέση της ειδικής γραμματέως.
Πριν από την εμπλοκή του ονοματός της με το μάθημα της Ιστορίας όμως, και από την αρχή σχεδόν της θητείας της είχαν σημειωθεί αρκετά κρούσματα διαφωνίας της με κυβερνητικούς παράγοντες για την πολιτική που ακολουθούσε το υπουργείο Παιδείας σε θέματα αιχμής. Για τον λόγο αυτό και είχε προηγηθεί αφαίρεση αρμοδιοτήτων της, σε δυο μείζονα θέματα:
1. Στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ένα μέρος του σχεδιασμού και της υλοποίησης του οποίου είχε αναλάβει η ίδια. Τώρα την ευθύνη του προγράμματος έχει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
2. Στις αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πεποίθησή της είναι ότι οι αλλαγές στη μορφή και στο περιεχόμενο του σχολείου έπρεπε να ξεκινούν από τη βάση, δηλαδή το νηπιαγωγείο και το Δημοτικό και όχι από την κορυφή, δηλαδή το Λύκειο, όπως αποφασίστηκε τελικά.
Πολλές αντιδράσεις, επίσης, κυρίως ανάμεσα σε συντηρητικούς κύκλους του ΠΑΣΟΚ, έχει προκαλέσει ένα πρόγραμμα για την αφομοίωση του μουσουλμανικού πληθυσμού στη Θράκη, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα στα μειονοτικά σχολεία, που το είχε ξεκινήσει η Θάλεια Δραγώνα πριν από περίπου 8 χρόνια με την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Αννα Φραγκουδάκη.

Συγκρούσεις μέσα, χημικά έξω

Με δημόσιο «άδειασμα» του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τις θέσεις που αφορούν τις αλλαγές στην Ανώτατη Παιδεία, απάντησαν προχθές οι πρυτάνεις των ΑΕΙ της χώρας από το Ρέθυμνο, θέτοντας ευθέως «ότι, εκτός των άλλων, εγείρονται και θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις». «Θα κριθούμε όλοι από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας», ήταν η θέση της Αννας Διαμαντοπούλου.
Κοριτσάκια σαν τα κρύα τα νερά, συλλαμβάνονταν από την ΕΛ.ΑΣ. Κοριτσάκια σαν τα κρύα τα νερά, συλλαμβάνονταν από την ΕΛ.ΑΣ. Οι πρυτάνεις, εμφανώς ενοχλημένοι από την κυβερνητική αντιμετώπιση και την επίθεση που δέχτηκαν το προηγούμενο διάστημα, σχετικά με το παραγόμενο έργο στα ΑΕΙ, τόνισαν εμφατικά ότι «η Σύνοδος αποκρούει φαινόμενα συκοφάντησης του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου, που κλιμακώνονται καθημερινά και διαμορφώνουν συνθήκες απαξίωσή τους».
Ολα αυτά συνέβησαν σε ξενοδοχείο του Πλατανιά Ρεθύμνου, σε μια αστυνομοκρατούμενη περιοχή, από αστυνομικές δυνάμεις που είχαν μεταφερθεί από όλη την Κρήτη, αλλά και από την Αθήνα, δυνάμεις που δεν άφηναν να πλησιάσει κανείς φοιτητής ή μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας που δεν συμμετείχε στη Σύνοδο των πρυτάνεων.
Στη 1.30 μετά το μεσημέρι του Σαββάτου, φοιτητές και πανεπιστημιακοί προχώρησαν προς το ξενοδοχείο και σε μεγάλη απόσταση από αυτό συγκρούστηκαν σώμα με σώμα με αστυνομικές δυνάμεις, απωθήθηκαν και με τη χρήση δακρυγόνων, ακολούθησε πετροπόλεμος, συνελήφθησαν τέσσερα άτομα και μετά αφέθηκαν ελεύθερα. Την Παρασκευή το πρωί έγινε μεγάλη διαδήλωση στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου.
Το ψήφισμα της 65ης Συνόδου των πρυτάνεων και των προέδρων των Διοικουσών Επιτροπών των Πανεπιστημίων, που διάβασε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιάννης Παλλήκαρης στη συνέντευξη Τύπου, έχει ως εξής: «Η Σύνοδος των πρυτάνεων αντιμετωπίζει το προς διαβούλευση κείμενο με ιδιαίτερη επιφύλαξη, δεδομένου ότι, εκτός των άλλων, εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις. Μια πραγματική βάση συζήτησης για τη Σύνοδο θα ήταν πλήρης κατοχύρωση της αυτοδιοίκησης των πανεπιστημίων και η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα τους. Η επιδίωξη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας στην οργάνωση και λειτουργία των πανεπιστημίων επιτυγχάνεται με όρους δημοκρατίας και ακαδημαϊκών αρχών».

Ρίχνει το μπαλάκι στα Ιδρύματα για τα φοιτητικά

Τα βασικά σημεία του κειμένου που δόθηκε προς διαβούλευση:
ΔΙΟΙΚΗΣΗ Δύο όργανα θα έχουν την ευθύνη της διοίκησης, με διακριτή σύνθεση και αρμοδιότητες. Για τα ΑΕΙ, τα όργανα είναι η Σύγκλητος και το Συμβούλιο. Για τα ΤΕΙ, η Συνέλευση και το Συμβούλιο. Ολα τα ακαδημαϊκά ζητήματα του Ιδρύματος παραμένουν στην αρμοδιότητα της Συγκλήτου και της Συνέλευσης του Ιδρύματος. Το Συμβούλιο θα έχει την ευθύνη για τη στρατηγική ανάπτυξη του Ιδρύματος, την έγκριση του προϋπολογισμού, την αξιοποίηση της περιουσίας του Ιδρύματος, τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και την επιλογή του πρύτανη ή προέδρου του ΤΕΙ, καθώς και την παύση των καθηκόντων του.
ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ Το Συμβούλιο αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος και από εξωτερικά μέλη. Τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου είναι σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας, τα οποία επιλέγονται ως άτομα και όχι ως ex officio εκπρόσωποι φορέων ή οργανισμών. Στο Συμβούλιο εκπροσωπούνται οι φοιτητές και το μη ακαδημαϊκό προσωπικό του Ιδρύματος. Η σύνθεση του Συμβουλίου, τα χαρακτηριστικά των μελών του και ο τρόπος συγκρότησής του αποτελούν μέρος της διαβούλευσης.
Η Σύγκλητος αποτελείται από τον πρύτανη ή πρόεδρο ΤΕΙ, τους κοσμήτορες ή διευθυντές σχολών και εκπροσώπους των φοιτητών και των λοιπών κατηγοριών του προσωπικού. Οι αποφάσεις όλων των οργάνων του Ιδρύματος δημοσιοποιούνται στο Διαδίκτυο.
ΠΡΥΤΑΝΗΣ Την ευθύνη της ακαδημαϊκής διοίκησης του Ιδρύματος έχουν ο πρύτανης και η Σύγκλητος. Ο πρύτανης θα πρέπει να έχει υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα. Μπορεί να είναι καθηγητής Πανεπιστημίου της Ελλάδας ή του εξωτερικού. Εφόσον πρύτανης εκλεγεί καθηγητής άλλου πανεπιστημίου, ταυτόχρονα του προσφέρεται θέση καθηγητή στο γνωστικό του αντικείμενο. Επιλέγεται από το Συμβούλιο έπειτα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και τη γνώμη του ακαδημαϊκού προσωπικού του Ιδρύματος.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Οι βαθμίδες του διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ περιορίζονται σε τρεις (καθηγητές, αναπληρωτές καθηγητές, επίκουροι καθηγητές). Η εξέλιξη του διδακτικού προσωπικού κρίνεται με κλειστή διαδικασία. Η μονιμότητα διασφαλίζεται στη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή.
Καταργείται ο θεσμός του διδάσκοντα με βάση το Π.Δ. 407 και αντικαθίσταται από το θεσμό του λέκτορα. Η θέση του λέκτορα δεν αποτελεί εξελίξιμη βαθμίδα. Θεσμοθετείται η δυνατότητα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να εκλέγουν καθηγητές οι οποίοι ήδη υπηρετούν σε αναγνωρισμένα Ιδρύματα του εξωτερικού, χωρίς οι τελευταίοι να υποχρεούνται να παραιτηθούν από τη θέση τους στο εξωτερικό.
Στα ΤΕΙ, οι βαθμίδες παραμένουν τέσσερις. Η μονιμότητα διασφαλίζεται στη βαθμίδα του αναπληρωτή.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΚΛΟΓΗΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Αυτές τις καθορίζει το κάθε ίδρυμα. Τα εκλεκτορικά σώματα είναι διεθνούς σύνθεσης. Οι μόνιμοι καθηγητές υπόκεινται σε περιοδική διαδικασία αξιολόγησης ως προς το ερευνητικό τους έργο από επιτροπές διεθνούς σύνθεσης. Οι ήδη υπηρετούντες μόνιμοι καθηγητές αξιολογούνται έπειτα από αίτησή τους. Τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ μπορούν να εκλέγουν καθηγητές που υπηρετούν σε ιδρύματα του εξωτερικού χωρίς να υποχρεούνται αυτοί να παραιτηθούν από τη θέση τους στο εξωτερικό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ Η πλήρης διαχείριση των οικονομικών των Ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας, περιέρχεται στα ίδια τα Ιδρύματα. Το ύψος των μισθών του προσωπικού των Ιδρυμάτων καθορίζεται από την πολιτεία. Η πολιτεία χρηματοδοτεί το προσωπικό των Ιδρυμάτων σύμφωνα με τις προγραμματικές συμφωνίες. Τα Ιδρύματα μπορούν να διαμορφώνουν τη δική τους συμπληρωματική πολιτική, προκειμένου να προσελκύουν επιστήμονες υψηλού κύρους.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ Η πολιτεία οργανώνει ειδική υπηρεσία που αναλαμβάνει τη διαπραγμάτευση και την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων με τα Ιδρύματα, τη διαχείριση και κατανομή της δημοσιας χρηματοδότησης. Για την υπηρεσία αυτή υπάρχουν 3 προτάσεις. 1. Θεσμοθέτηση νέας ανεξάρτητης αρχής. 2. Μετεξέλιξη της Α.ΔΙ.Π σε ανεξάρτητη Αρχή Αξιολόγησης, Πιστοποίησης και Χρηματοδότησης. 3. Ειδική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ενα μέρος της δημόσιας χρηματοδότησης από την πολιτεία κατανέμεται στα Ιδρύματα με βάση δείκτες ποιότητας και τα επιτευγματά τους, στα οποία δίνεται έμφαση. Οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων αποκτούν συγκεκριμένα κίνητρα, προκειμένου να συμμετέχουν αποτελεσματικά στην υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής. Στη διαβούλευση προτείνονται μια σειρά από δείκτες οι οποίοι θα καθορίζουν τη χρηματοδότηση, όπως: αριθμός αποφοίτων και εισερχόμενων φοιτητών, αριθμός φοιτητών που αποστέλλονται στο εξωτερικό, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, βαθμός αξιοποίησης πόρων του Ιδρύματος, προσφερόμενες υποτροφίες, βραβεία κ.λπ.
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η έκδοση σύγχρονης ηλεκτρονικής κάρτας του φοιτητή θα του εξασφαλίζει πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες από τα Ιδρύματα υπηρεσίες. Οι παροχές (σίτιση, στέγαση) των φοιτητών θα γίνονται από τα Ιδρύματα με σχήματα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Νέο σύστημα φοιτητικών υποτροφιών και δανείων θα δίνεται σε συνεννόηση με τον τραπεζικό τομέα.
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ Οι συνενώσεις εκπαιδευτικών και ερευνητικών Ιδρυμάτων αποτελούν νέα δυνατότητα και ευκαιρία για τη διαμόρφωση της νέας ταυτότητας των Ιδρυμάτων, που θα επιτρέψει τη στενή και αποτελεσματική συνεργασία των Ιδρυμάτων στην παραγωγή νέας γνώσης και στη διάχυσή της μέσω της οργάνωσης και προσφοράς νέων καινοτόμων προγραμμάτων σπουδών διεθνούς εμβέλειας.
ΣΠΟΥΔΕΣ - ΠΤΥΧΙΑ Η σχολή έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από τμήματα με συγγενή επιστημονικά πεδία. Η σχολή αναθέτει στα τμήματα την οργάνωση και προσφορά των διαφορετικών και ευέλικτα δομημένων προγραμμάτων σπουδών.
Κάθε σχολή συγκροτείται με βασικά κριτήρια τη συνάφεια επιστημονικού αντικειμένου των τμημάτων, το μέγεθός τους και τη γεωγραφική τους εγγύτητα.
Εφαρμόζεται πλήρως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων.
Θεσμοθετείται το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων Ανώτατης Εκπαίδευσης ως εργαλείο διαφάνειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

O διάλογος προϋποθέτει τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης. Γι' αυτό κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή χυδαίο σχόλιο θα διαγράφεται.